torsdag 22 maj 2014

Vilken märklig, rolig, intressant och konstig dag.

Vilken märklig, rolig, intressant och konstig dag det varit i dag.
Dagen började med att jag hade arbetslivs resurs på besök med några personer som behöver praktikplatser eller ännu bättre riktiga jobb. På bruket finns så många arbetsuppgifter, olika företag och en spännande historia som jag gärna förmedlade.
Jätte trevligt besök och vi får vad som händer. Några intresserade fanns :)

Pga av detta besök som jag inte visst hur lång tid det skulle ta, hade jag bett Kent Ottosson ta den guidegrupp som skulle komma från Härnösand.
Sagt å gjort, Kent tog emot ca 35 personer och jag stöttade upp med att hjälpa till att dela ut broschyrer om Olofsfors. Nu kommer vi till det märkliga......
När gruppen var påväg ut ur bruksinfo för att fortsätta guidningen ute, kom en dam fram till mig och frågade om jag kände igen henne. Jo det gjorde jag ju, men kunde inte riktigt placera henne. Det visade sig att det var min morfars brors fru. Hennes man och min morfar är båda avlidna.
Men hej, hon frågade sen om det var jag som skrev ett brev och skickade bilder till Kjell Yngve som han heter just innan han dog? Jag fick verkligen börja gräva i hårddisken... jo det hade jag nog. Hon påminde mig även om dikten jag skickat med, å då kom jag ihåg. Hon hade i fyra , fem år haft ångest över att hon inte ringt och tackat och talat om hur glad Kjell Yngve blev. Men oj så rörande det blev. Hon hade tänkt att jag jobbade kvar på kommunen och tänkte ev gå in på kommunhuset när dom stannade av vid kyrkan (dom skulle dit sen) och så står jag på Olofsfsors bruk. Så märkligt!
Verkligen ett fantastiskt möte! Vi bytte adresser och i sommar kommer det att bli ett stopp hos Maine som hon heter.

På lunchen som jag såklart åt på herrgården, fick jag höra att gästen som sovit i herrgården i natt, upplevde märkliga saker. Ännu ett bevis på att spöken finns och att det är spännande att sova på Olofsfors bruk.

Dagen avslutades med ett berättarkafé på kafé Anno, där Åke Westerlind berättar om Svensk flyghistoria1912-2012. Drygt tjugotal personer samlades och fick också lyssna till  Olofsfors flyghistoria och om flygplatsen som lades ner 1961. Jätte intressant. Åke W hade med sig sina böcker och intresset för dom var stort.

Maine och jag!


 

Inga kommentarer: