onsdag 1 november 2017

Jag kände mig som en polis

Nu när det börjar bli lite regn och slask ute, tänkte jag att jag behövde en ny jacka. Jag går ju mellan tågstationen och arbetsplatsen i ur och skur. Många av mina ytterplagg är av material som suger åt sig regn.
Sagt och gjort, på en sportaffär hittade jag en bra jacka som tål lite hårdare klimat.
Några dagar senare var jag på ICA i Nordmaling med min dotter och hade min nya jacka på.  Före oss i kön stod två poliser som inhandlade lite lunch.
Det kändes plötsligt som om jag hade köpt en polisjacka, fast utan polismärken, tyckte jag kände mig lite som poliserna framför oss.
När det var våran tur och poliserna hade lämnat byggnaden, sa jag till min dotter lite tyst.
- Jag känner mig som en polis i den här jackan.
Min dotter tittade frågande och storögt på mig.
- Mamma du ser verkligen inte ut som en polis, långt ifrån.
Nähä, detta blev ett typiskt exempel på när tanken inte överensstämmer med verkligenheten, hon plockade snabbt ner mig på jorden igen min dotter. Tänk vad kläder kan få en att känna.
Men i dag har jag faktiskt varit på möte med  bla Polisen, å efter att ha hört hur dom jobbar i Umeå så skulle  jag med stolthet vara deras kollega, kan inte med säkerhet säga att dom skulle vara lika glada, men....


Allvarligt talat; I dag på förmiddagen så diskuterades tryggheten i ett växande Umeå  med Anders Ygeman (S) riksdagsgruppens ordförande - tidigare inrikesminister- samt polisen och UmeBRÅ. Mycket bra samtal och dom gör ALLA ett fantastiskt jobb med att hålla Umeå tryggt.  Det är verkligen många personer, organisationer och tjänstemän som behövs för att göra ett område, samhälle eller en stad tryggt.
Allt från att planera byggandet i kommunen till att ha ett aktivt föreningsliv i stan, från Polis till nattvandrare osv.
Alla behövs och alla kan verkligen göra skillnad, bara vi samarbetar och samtalar med varandra.



Anders Ygeman i diskussion med Polisen 

Vävens helt otroliga toaletter

God arbetslunch

Inga kommentarer: