torsdag 8 maj 2014

Vi har bättre pärlsocker i Sverige än i Finland

I dag vid lunch fick jag ett samtal från Finlandsfärjan där Touring partner ville informera om att gruppen pensionärer från Finland var på väg och att dom skulle dyka upp på Olofsfors bruk vid 13.00. Jätte bra svarade jag, allt står klart för er. Börjar vi med guidningen och sen tar vi kaffe och kaka eller? Jo det skulle bli bra.
Först går vi en guidetur, sen fikar vi och sen åker vi på ICA i Nordmaling eller på ICA Maxi i Umeå. Va? svarade jag frågade. Jo damerna ville shoppa. Jag hann tänka hörde jag rätt. Sen förklarar Touring partner på finlandssvenska - jo du förstår pärlsockret i Finland försvinner när man gräddar bullarna, men det gör inte det svenska pärlsockret det stannar kvar. Så damerna på bussturen ville ju så klart köpa pärlsocker.
Dom flesta brukar fråga efter Häggströms modehus eller något annat ställa att shoppa på, men inte dessa damer. Dom ville på ICA. Helt fantastiskt! Man lär sig något nytt varje dag.

Det var en jätte rolig grupp att guida, 28 st pensionärer från Finland. Otroligt intresserade och raska i benen. Både dom och jag önskade att vi hade mera tid tillsammans.
Jag skickade mer lite slaggsten som souvenirer och dom lovade att återkomma och sova över.


 
 
 
 
 

1 kommentar:

Sirpa Kärki sa...

Ha, ha! Tummen upp för pärlsocker!