måndag 7 juli 2014

Markström på taket

I morse checkade Anita Sidanbladh med familj ut från bruket  efter en hel helg här uppe. Hon är verkligen duktig på att hjälpa till när det händer något på bruket (som bruketsdag). Stort TACK till Anita och Jan Persson (dom sitter i styrelsen) som hjälp till hela helgen, hade aldrig funkat utan er.

Hade inte hunnit städat ut Anita med familj när jag fick förfrågan på ett dubbelrum. Det var bara att hugga tag i skurkäppen och bädda rent för våra nya gäster från Tyskland, så nu har jag faktiskt 4 st tysktalande gäster i gula kontoret.
Borde nog gå en tyskakurs snart, vi har väldigt många besökare från Tyskland och dom är så intresserad av industrihistoria på järnbruket. Jag hänvisar alltid dom att gå ner på kafé Anno där nästan hela personalstyrkan talar tyska eller upp till smedjan när vår smed Sebastian är där. Jag får som för mig att det känns bra att kunna fråga lite extra på sitt eget språk. Tyska känns inte så jätte svårt att lära sig, många ord är ganska lika. Men.....det kommer ju aldrig att hända, men man kan ju alltid önska att man kunde tala tyska. Det skulle underlätta mitt jobb :) Eller så anställer jag en tysktalande ....det är nog enklare.

I dag har solen verkligen gassat över bruket.  Men inne i bruksinformationen så är det ganska svalt och skönt, så när det hettar förmycket på huden så är det bara att gå in och svalka sig en stund.
Men vissa på bruket strävar efter att stå så nära solen som det bara går. I dag hittade jag en av konstnärerna på herrgårdstaket - Stefan Markström. Karlsson på taket har man ju hört talas om, men Markström på taket är något nytt. Han är kul han.
Jag blev bara tvungen att föreviga detta, så jag tror inte ens att jag ens frågade vad han gjorde där. Visst är det konstig?


Markström på taket


Våra fantastiska konstnärstjejer har nu flyttat ner mot hyttan och fortsätter workshopen där, när jag skulle låsa i kväll så hänge det tyg och kroppar på bryggan:) blir väldigt spännande att se var det slutar. Kom förbi och hjälp tjejerna att klippa och pyssla.


Inga kommentarer: