torsdag 26 januari 2017

Från Grosshandlare till Mjölkerska, till smed och Chaufför.

I dag har jag jobbat hemifrån, i pyjamas och i sängen fram till kl 11 i allafall. Sen klev jag upp och fortsatte jobba från ett bord.
Jag läser och läser och läser, intervjuer som är nerskrivna. Berättelser från människor som bott tillfälligt på bruket, vissa har bott hela sitt liv på bruket och vissa berättar händelser som dom hört från släktingar som jobbat på bruket. Det handlar om allt från smederna, till fotbollslaget i Olofsfors, från Grosshandlare Wikström, till mjölkerskan, från chauffören till handlaren, från tjänsteman till arbetare, från man till kvinna.
Det är så intressant att man kan spricka. Det kan låta slappt att jobba hemifrån i sängen, men så effektiv är jag inte på jobbet kan jag lova. Jag tog inte ens kaffe kl 09,30 som vi gör när jag är på bruket, nää tokeffektiv. Detta är roligt.
Jag ska försöka sätta ihop en berättarföreställning( eller vad jag ska kalla det) och upptäcker allt eftersom att mycket utav dessa intervjuerna är ren och skär fakta, inte berättelser. Jag kan se en skillnad mellan de kvinnliga och de manliga intervjuerna, de kvinnliga liknar mer berättelser och händelser, medan de manliga är verkligen tid, pengar, konstruktion och funktion.
Så det börjar verkligen gå upp för mig skillnaden mellan guidning och berättelse. Alltså kliv ur den bekväma guidezonen och in i en nya och annorlunda zon.
I dag har jag hittat flera historier som jag vill lyfta ut och få ner på papper, jag har övergångar mellan varje berättelse, men ju mer jag lyfter ur ju mer får jag fundera. Vilket perspektiv ska jag använda ? Hur vill jag förmedla detta? Jag vet att jag inte var detta kommer att sluta, det enda jag vet att det känns jätte roligt. Skulle det inte bli något av detta projekt, så vet jag att min första guidning efter denna läsning kommer att innehålla en hel del nya förstärknings berättelser / anekdoter / minnen från förr.
Namn som Alte Vård, Ragnar Hammarström, Nils Erik Eriksson, Martin Vård, Olle Österberg, Ture Hjelt, David Forsberg, Gunnar Forsberg, Åke Selander, Beda Bergmark, Svea Johansson, Selma Forsberg,Otto Johansson, Filip Nording m.m. snurrar runt i mitt fulla huvud och även om min känsla av bruket har varit bildlig, så ser jag brukets historia ännu mera i bildform i dag.
Tänk om tidsmaskiner fanns.
I morgon ( och i kväll) blir det en skrivdag.






Inga kommentarer: