onsdag 14 maj 2014

Årets industriminne 2014- Olofsfors bruk

För några veckor sedan ringde Jan of Geijerstam (ordförande i Svenska industriminnesföreningen) och meddelade att Olofsfors bruk hade blivit vald till årets industriminne 2014.
JIIIIPPPPPI!
Jag blev så glad att jag nästan inte visste till mig, så fantastiskt sa jag. Jag upplyste också Jan om att juryn verkligen hade gjort ett super bra val och att vi är såå värda att få detta pris. Jag blev nog betydligt gladare än vad han hade väntat sig, för ganska snart upplyste han mig om att det inte var några pengar inblandade. Nä det förstår jag, jag är bara så glad att några personer i Stockholm också förstår hur bra bruket är och den bekräftelsen är bara så fantastisk.
Sen fick jag munkavel till 14 maj. I dag!
Detta är bara så skönt att få säga det högt- Olofsfors bruk är årets industriminne.
Jag och Jan of Geijerstam har haft tät kontakt de senaste veckorna, där vi bollat bilder, text, datum för prisutdelning, frågetecken om allt mellan himmel och jord. När överlämningen av priset är gjort den17 juni kommer jag att sakna Jan. Undra om han vill fortsätta prata/maila med mig ibland?  Han är så insatt i brukets historia nu, så han får lätt jobb som guide i sommar.

Motiveringen är lite lång för bloggen, men går att läsa på www.sim.se .

Årets industriminne har delats ut varje år sedan 1995. Vi är i gott sällskap av Strömborgs ullspinneri 2011, Göteborgs remfabrik 2012, lapphyttan 2013, Olofsfors bruk 2014. Hela listan finns på sims hemsida.
Har ni inte besökt Olofsfors bruk så är det verkligen dags.
Ni är så välkomna !


Årets industriminne - Olofsfors bruk




Inga kommentarer: