torsdag 15 maj 2014

Alla tiders Nordmaling


 I dag har vi haft besök av två Canadensare på bruket. Jag öppnade gladeligen museet och hyttan, och visade en film i bruksinformationen om tillverkningen av kätting och räckhammaren som bankar stångjärn. Dom tyckte det var intressant och jag var tacksam att dom hade med sig tolk. Det är inte helt enkelt att förklara industrimaskinerna och historien på engelska.

I går var jag halva dagen på Västerbottens museum, vi hade träff med styrgruppen för alla tiders Nordmaling. Vi började med en lunch i nya kaféet, efter lite vånda över vad jag skulle välja (som vanligt) så blev det en stekmacka, jätte gott. Marianne Folkedotter gjorde oss sällskap, hon känner sig nog lite hemma med oss Nordmalingsbor tror jag :)
När vi började mötet, planerades höstens evenemang, gick igenom vad som hänt sen sist osv.
Sen guidade Maine runt oss på museet, jätte intressanta utställningar. Jag som älskar kostymfilmer och kläder tyckte att textilutställningen var super intressant, vi tittade också på Sune Jonssons fantastiska bilder, samiska utställningen m.m.

 
 

Inga kommentarer: