tisdag 27 maj 2014

Luciavantar på

I går tror jag att det var så kallt ute att jag frösfast när det gällde att blogga :).
För i går var en trevlig dag trotts att det blåste småspik.
PRO Boliden var förbi på en guidetur och åt sedan lunch i herrgården. Jätte trevlig gäng, men kylan gjorde att det blev många kisspausar. Damerna behövde på toa och herrarna kommenterade att dom minsann alltid får vänta på damerna oavsett det är på affärer eller besöksmål. Roligt gäng.
När jag skulle ut och guida blev jag tvungen att leta fram luciavantarna, så att jag inte skulle frysa ihjäl. Påtal om luciavantar så har jag börjat förbereda för luciafirandet i år, man måste vara ute i tid om det något ska bli.

Strax efter Bolidengänget kom en grupp från USA som hade släktband till Olofsfors bruk, Kent Ottosson är den som fixar engelska guidningar bäst. Så han fick den gruppen, en svensk man ur gänget kommenterade glatt efter guidningen att det var sååå bra guidning - jag förstod ingenting.
Mästersmed - master forgeman, masugn - blast furnace, räckhammare - stretching hammer, slagg - flushing slag, stångjärn - bar iron osv. Ja ni fattar, man måste läsa på sin engelska för att klara det. Men både de svenska och de Amerikanska gästerna var nöjda.

I dag förbereder jag som alla andra dagar för 17 juni då vi ska ha prisutdelningen på Olofsfors bruk för - årets industriminne.
Och ställer ordning ett konferensrum för " kvinnor som driver företag" som ska äta middag i herrgården och sen vältra sig i kundskap och information. Dom ska vara i gula kontoret, där vi även har en hantverkare i dag som byter ut lysrören. Så jag måste nog kila förbi innan jag åker hem så att inte vi har verktyg över hela övervångingen :) Men fint gör han/fint blir det.


Inga kommentarer: