torsdag 26 juni 2014

Intressanta besökare

I morse vakande jag av ett sms 06,35 - vi hann inte basta i går kväll, får vi basta nu på morgonen?
Det var ett av konferensgängen, går bra svarade jag. Jag tror faktiskt at det är första gången som någon ville basta på morgonen :) Kul!

När jag kom på plats, så stod dom som ska hyra festlokalen i helgen redo att packa in. Då fick jag eld i baken och ringde Jonny så vi började bära in borden, som vi flyttat ut när vi tog emot priset -årets industriminne. Men med fyra kvicka ben och armar så var det fort gjort.

I dag har vår sommarsmed börjat öva på att göra krokar. Vi kommer att ha barnsmide hela juli mån-fre 12-16. Jag har just skickat upp en kille i lämplig ålder som övnings objekt. Får se om han kommer tillbaka med en krok, dom vuxna skulle också hälsa att dom också blivit lovade att göra var sin krok. Så vi får se om smeden går på det :)

När vi tog morgonkaffet ute, kom en cyklist som hade tältat vid masugnen. Han skulle cykla från Strömbäck till Åsele.
Han var lärare och men jobbad även med teambildning på gamla glasbruket i Strömbäck. Han var väldigt intresserad av hur vi jobbade med guidning och teambildning, han jobbade själv med det i Strömbäck och han berättade om det. Jätte spännande.  Jag förklarade att jag så gärna skulle vilja få ihop en övning som ger en historiks känsla. Jag har haft lite medeltida lekar och spökvandring. Men detta skulle innehålla mera samarbetsövningar i vår historiska miljö. Vi fick en mycket intressant fika stund.Vi bytte adresser och få se vad det blir av detta, en ny besökare och en ny bruksfrälst har vi i alla fall.

I går kväll skötte jag mina syskonbarn och vi både åt på herrgården och lekte i vår utökade äventyrsbana. Ni får se några bilder här, vi hittade även en fågelunge som tappat sin mamma. Men nu på morgonen var han borta, död eller levade vet jag inte.

P.S
Fick just ett sms av sommarsmeden och hans lärare - skicka inte upp några fler barn :)
OPS! Dom hade visst knappt fått igång elden ....Blev visst lite mycket med att både lära sig och lära ut samtidigt.


En kväll på bruket!

Inga kommentarer: