onsdag 11 juni 2014

Sveriges Mästerstädare

Vilken annorlunda dag det varit i dag. I går skrev jag att tv 4 var här och rekade, men det var tv 1 kanal 1 eller hur man säger, riks TV kanske.
I dag har ett filmteam på ca 24 personer varit här sedan 08,00 kommer att vara här till ca 23.00 innan dom har filmat klart.
3 nov kommer programmet Sveriges mästerstädare att sändas och ett avsnitt är inspelat från Olofsfors bruk. Helt fantastiskt. Man kan verkligen tävla i städ, jag har sett det själv.
Jag vet också vilka som tävlar i Umeå området och till min förvåning så visste jag vilka två stycken tävlande var. ( hur stor är chansen?) Men det är hemligt!
När jag skulle ta emot mina nattgäster/guidegäster så höll dom precis på med inspelning vid ingången, så jag fick ta gästerna bakvägen in till sina rum. Dom tyckte nog att det var lite spännande! Och vid guidning i hyttan är jag inte van att det står tre kylskåp där masugnen har stått och där jag står och berättar allt möjligt. Så nog blev det en liten annorlunda guidning, men jag tröstade gruppen med att säga - i nov när det sänds i TV kan ni säga att ni var där, när den deltävlingen spelades in.

Sen har vi haft två planterare här hela dagen, som har planterat äppelträd på bruket, på samma ställe som det varit tidigare. Dom har kollat och kollat på gamla foton för att få det så bra som möjligt. Och när jag säger vi, så menar jag Caroline Linne och Daniel Grankvist som sökt projektpengar för att kunna plantera äppelträden. För varje spadtag dom tog slog spaden i slaggsten, det finns hur mycket slaggsten som helst under gräsmattan. Jag bad att få alla :)
Kommer att bli jätte bra, när det är klart. Kanske börjar vi producera brukets äppelmust eller äppelmos. Vem vet!

Fyra st från turistbyrån (vistumeå) kom också på besök just när guidningen med den bokade gruppen skulle börja. Dom skulle titta och bilda sig en uppfattning om vad Olofsfors bruk har att erbjuda och till vilken målgrupp vi vänder oss till. Så att dom kan sälja oss som plats och det tackar vi för. Dom fick hoppa med i guidegruppen och sen efteråt tittade vi lite på boendet och konferensen. Det kallas, att slå två flugor i en smäll!



 


Inga kommentarer: