tisdag 1 juli 2014

Olofsfors föremål har hittat tillbaka

Vilken lyckodag i dag. Tidigare i veckan fick jag ett samtal om att få ta över en skolbänk som stått på skolan i Olofsfors. Annars skulle den slängas - absolut blev mitt svar. När dom i dag kom med den på ett släp så frågade dom om vi också ville ha en spinnrock från 1800-talet, absolut blev mitt svar igen. den var dock inte från bruket. Sen hämtade dom en margarinask i trä och frågade samma sak och jag svarade samma sak igen - absolut, den var skickad till Lögdeå (står det på  den)  Sen ur bagaget så hämtade han en rock, från tiden då flygplatsen låg här i olofsfors och hör och häpnad, så frågade dom om vi ville ha rocken också. Men - ABSOLUT.
Så himla häftigt hur saker kan hitta tillbaka till sin ursprungsplats.
Nu gäller det bara att placera dessa föremål på ett bra sätt. Skolbänken skurade jag och la ner kritor och papper så barnen kan sitta och rita vid den gamla bänken, margarinasken hamnade i museet, liksom spinnrocken, men rocken tar nog lite mer tid att hitta en plats åt. Måste titta på vinden där vi har olika bilder och gräjjer från en miniutställning som haft tidigare från flygplatstiden. Något blir det, tid nog. Så himla spännande!
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: