tisdag 19 augusti 2014

Slaggstens mysteriet fortsätter

I söndags var en grupp från Umeå på bruket, fikat på herrgården och sen gick dom en guidetur med mig. Gruppen ingick i ett projekt - läs mer om projektet här
http://www.urnara.se/umearegionens-alvdalar
Ja dessa guideturer dom är bara så j...ä...la roliga. Den här gruppen, som många andra lärde mig något nytt eller åtminstone något att fundera på. Slaggsten är ämnet.
Jag skulle ju i sommar på semestern åka till Stockholm på järnkontoret och fråga om just slaggsten och dess färg. Varför är det som är nedgrävt oftast väldigt blå i färgen och det som är byggstenar (ladugården, hyttan osv) väldigt gröna och glasliknande. Men jag kom aldrig fram på järnkontoret i Stockholm då vi mest höll till på västkusten.
Jag har haft en tanke på olika slagg utvinnings tillfällen, en gång i hyttan och en andra gång i stångjärnssmedjan, att tillfällena ger olika färg. Men....Jan af Gejerstam ( SIM) trodde det berodde på hur mycket av olika kemikalier som malen innehöll.
Nu ska jag inte säga att en ur dagens grupp hade svaret, men han trodde att det berodde på innehållet i malen. Mycket zink och koppar - grön färg, fosfor - ger blå färg.
Så nu håller jag på att tro att detta är sanningen :)
Sen fick jag en fråga som jag aldrig fått eller tänkt på, jätte konstigt! Var tillverkade man slaggstens "tegelstenarna"? Vet ej!
Något att forska i , skulle gissa i hyttan, att slaggen fick rinna ut i formar redan i hyttan. Men tro är att inte veta.




Inga kommentarer: