onsdag 20 augusti 2014

Som man sår, får man skörda

Ja nu har halva veckan gått på första jobbarveckan efter semestern. Oron i magen börjar så smått släppa, när man börjar få koll på konferenser, bokningar av rum, möten, beta av all e-post, skicka räkningar, bröllops planeringar (dottern ska gifta sig) i Olofsfors så klart, plocka ihop efter säsong m.m.
Man börjar komma in i dom gamla hjulspåren igen! Men ff måste jag sova med anteckningsblocket så jag får skriva upp det jag inte får glömma att göra. Det gör att jag kan sova lite bättre :) Ska sanningen fram så ligger det alltid ett block och en penna på nattduksbordet,  ibland får jag så bra idéer väldigt sent på kvällen och då är det bra att skriv upp det eller så kommer jag på något som jag bara måste  komma ihåg att göra....skriva upp!

Sen måste vi börja sammanställa och utvärdera säsongen. Har antal guidningar ökat eller sjunkit ? Hur har utställningarna mottagits? Var öppentiden bra? Vad kan förbättras? Evenemangen, bra eller mindre bra? Hur har det gått för våra nya och gamla aktörer på bruket? Herrgårdens nya krögare? Fågelholks tillverkaren ? Kaféet? Byggnadsvårdsbutiken? Hantverkarna?
Ja, det är inte bara att stänga dörren och säga att vi syns nästa säsong.  För att besökarna ska återvända så måste personalen göra sitt yttersta för att  utveckla området på ett varsamt och klokt sätt. Både bevara och berika området och det bästa - förmedla brukets historia.

Såg något fantastiskt i går tror jag, äpplen på ett av de sju äppelträden som vi (Carolina L och Daniel G) planterade i juni. Va? Undra om jag såg rätt, måste gå och kolla.

tamme tusan är det inte äpplen!

Inga kommentarer: