söndag 7 september 2014

Utveckla inveckla och avveckla!

Söndag morgon.
Gubben i älgskogen, hunden rastad, kaffe på säng med nyhetsmorgon på tv:n, ligger och tänker på gårdagens konsert i hyttan med ett leende på läpparna. Det var riktigt bra!
Borde räcka för livskvalitet kvoten skulle vara uppfylld för en stund. Men.... när lugnet infinner sig, så börjar tankarna direkt snurra kring jobbet (Olofsfors bruk) Och det är inte så konstigt tror jag, eftersom bruket ger mig lust att utveckla och invecklas i all problematik som finns( som på de flesta arbetsplatser.) Och när man känner sig lugn, så får också tankarna utrymme att poppa upp.
Och det gör dom, jag lovar!

Hur harmonerar man personalstyrkan med arbetsuppgifter? Finns nästan alltid finns mer arbetsuppgifter än det finns personal.
Utifrån personaltätheten, vad prioriterar vi?
Hur kan vi utforma våra egna evenemang så att vi kan hantera dom, gällande ekonomi, personal, roll på själva evenemanget osv. ? Tex julmarknaden, Lucia, bruketsdag osv.
Hur gör vi förändringar som påverkar besökarna så bra som möjligt ?
Jag tror att folk förstår att med ex 4 st halvtids tjänster så kan man inte ha öppet sjudagar i veckan i två månader. Men vi måste förmedla " övertydligt " dom förändringar vi gör.
Vad kan vi utveckla? Förmedla historien är en viktig arbetsuppgift. Kan vi utveckla gudingen?  Spökvandring? Kvällsvandringar?
Vad gör vi på bruket som vi kanske inte behöver göra? Ibland ärvs arbetsuppgifter från tidigare anställda som andra kan gör bättre eller som inte behöver utföras längre.
Har vi råd att inte ta entré? Hur skulle det fungera?

Ja, detta är såååååå spännande och intressant att man glömmer att det är söndagmorgon, då jag skulle kunna ligga i soffan och läsa en bok, gå en långpromenad eller cykla till mitt barnbarn och tokleka.
Men nu när ett dokument är producerat med rubrikerna övertid, personaltäthet, evenemang, att tänka på osv, så ska jag i lugn och ro njuta av söndagen och vila mig i form till måndag morgon då dessa rubriker måste diskuteras med personalen.

Sommarminne att tänka tillbaka på när hösen närmar sig 

Inga kommentarer: