tisdag 7 oktober 2014

Kottkrossen i kvarnen

Efter att ha brottats med en ny projektbeskrivning, budget osv och efter personalmöte då vi avhandlat både det ena och det andra, så smet jag ut för att fota lite höstfärger igen. Vissa höstfärger tas verkligen igen på de gula fönsterkarmarna på bla hyttan och färgerna "gifter sig" :) Det är vackert, men absolut på sista versen, snart faller löven.
Runt tvättstugan var det som om det brann i gult och organges. Jag smög omkring och försökte hitta bra vinkel och bra löv.
Plötsligt kom svärfar som sköter kvarnen förbi och låste upp portarna till kvarnen. Jag tog tillfället i akt och sprang in och tittade.
Jag har hört talas om att det finns en kottkross på tredjevåningen och en stor kott tork. Först
torkade man kottarna och sen krossade man dom så att fröna kom ut. Sen sådde man. Torken tar upp nästan hela rummet på övervångingen, medan krossen ser ut som en liten mangel.
Jätte intressant. Nu har jag det med egna ögon.

Sen... så klart hade en fågel tagit sig in och flög omkring på övervåningen och jag med min fågelfobi fick kasta mig ner för trappen och ut.
Men när mjölnaren öppnade bägge portarna så hittade fågelstackarn ut i det fria.


 
 
 
 
 
 
 
Kottkross

Kott tork
 

Inga kommentarer: