söndag 28 december 2014

Kåseriveckans första inlägg

I julklapp fick jag av min dotter en bok - ordspråk, klokt och & minnesvärt.
Hon hade en liten baktanke med den gåvan, att jag skulle börja skriva igen. Det är nämligen så att för flera år sedan så skrev jag en hel del. Jag har alltid skrivit, mest då på rim, men började för några år sedan att skriva på annat sätt. Man skulle kunna kalla det kåseri, tankar eller dikt. Det blev en salig blandning och skrivlusten var konstant i flera år. Jag skrev om vänskap, kärlek, att vara förälder, om att bli sambo, att vara nöjd med sig själv, våra barn, alkohol, om livet på cirkus osv och gärna på ett humoristiskt sätt med allvarlig ton.
I går kväll fick jag en otrolig lust att läsa igenom allt jag skrivit, så det blev en bra stund ( 23.30- 00.50) Dom jag minns att jag var nöjd med, var så där och dom jag minns konstiga tyckte jag var riktigt bra :)
Det är väldigt få som fått läsa vad jag skrivit, min dotters svärmor i Borås tyckte jag bodde tillräckligt långt bort för att få läsa, mina barna och några nära vänner. För på nått sätt så var det bra att få en reflexion över det man just skrivit, men inget behov av att visa. Jag skriver verkligen för mig själv.
Men nu tänkte jag göra en start till att ta upp skrivandet igen, min tanke är att lägga ut sju kåserier, dikter osv i bloggen. För det väcker en lust att visa, läsa igen och fundera kring det man skrivit och det delar jag gärna.
Det blir ett handplock av olika typer, någon kort, någon lång, någon humoristisk, någon som skrivits när någon dött osv.

Jag börjar med en som handlar om att vilja vara någon annan eller kanske vikten att vara sig själv.
Fri tolkning! Ber om ursäkt för färgen bakom texten, skulle testa en sak och får inte bort det.

Greta Garbo
Man beskriver mig ofta som glad och spontan
Öppen och sprallig
Vadå glad och sprallig?

Jag vill vara klok och mystisk

Jag vil vara som Greta 
Greta Garbo
Tyst, mystisk och jordnära

Hur fängslad är en öppen bok, där man redan vet slutet?

Nä, tänk att få vara hemlighetsfull och oförklarlig
Gåtfull från början till slut
Som Greta
En som lämnade jordelivet lika mystisk som när hon föddes

Jag har många som tycks känna mig, alla anses veta vad jag tänker och känner

Eftersom jag gärna samtala med folk, så blir jag inte så hemlig eller gåtfull
Största gåtan med mig kan möjligen vara, var kommer alla orden ifrån och tar dom aldrig slut
Något som Greta säkert aldrig blev beskylld för, att vara en pratkvarn
Nä, hon visste när hon skulle vara tyst
Oftast jämt

Skulle det komma ut en Greta Garbo kurs på ABF så skulle jag anmäla mig

Lära mig tygla mitt temperament och eldiga intryck
Bli sval och lugn
Behärskad och tyglad
Byta ut de färgstarka kläderna i garderoben till några mer jordnära kulörer
De högklackade skorna skulle bytas ut till platta skor som man står stadigt med

Och när kursen var klar skulle jag vara.....

Få se nu, hur skulle jag va?
Tyst och svår att komma in på livet
Färglös och tillknäppt
Vem vill inte vara som Greta?
Greta Garbo




Inga kommentarer: