fredag 26 december 2014

Jultankar så här mitt i mellan.

God fortsättning!
Ja nu är julafton förbi och vi alla inväntar det nya året, 2015.
Tänk vad en sådan helg som jul kan medföra traditioner, förväntningar, ångest och ensamhet.
Man backar väldigt lätt tillbaka till barndomens jular och lägger mallen där. Oavsett hur dom jularna såg ut.
Själv backar jag gärna tillbaka till mormor och morfars jular. Man visste att något var pågång när morfar skulle ut och köpa tidningen och vi barn inte längre fick spela pingis i källaren. (där byte han nämligen om)
Ingen utav dom är längre vid liv, så en helg som denna är saknaden faktiskt större än annan tid på året. Det var någon annan som fick ordna julkänslan, jag behövde bara åka med. Och mormor liksom jag och många andra i min släkt gillade att laga mat och hon njöt nog av att fixa och trixa med julmaten.
Nu är det jag som ska föra traditionerna vidare till mina barn. (som är vuxna )
Och lite avtryck har jag nog redan satt, både när det gäller matglädjen och annat smått och gått. För när min dotter nu börjat fira jul vartannat år i Borås och i Nordmaling, så tycker hon det är konstigt att dom inte har tunnbröd på julbordet, öppnar julklappar vi fel tidpunkt osv. Så nått har vi skapat.
För än hur man ordnar med sin jul, så blir det en tradition eller vana som man för vidare. ( och det i sig kan ge ångest :))
Man vill helst att allt ska vara som det alltid har varit. Men är det möjligt?

Jag tänker att det är samma känsla med ett museum, Olofsfors bruksmuseum. Man vill så gärna att allt ska vara som det alltid har varit, men är det möjligt?
Liksom att familjemönster förändras, så förändras besökarmönstret och resemönster under semestern. Vad vill man uppleva?
Sen liksom jul är semestern beroende av den ekonomiska statusen i Sverige (hemskt att säga, men så är det till en viss del)
Hur har folket råd att resa? Besöka olika aktiviteter runt om i Sverige.
Det finns lite att fundera på !

Jag har haft en enormt lugn och skön jul med Sonen och sambon. Jag förknippar oftast julen med lite julstress vid mat osv och har egentligen inte kunnat tänka mig en lugn jul.
Men det gick alldeles utmärkt, fick på riktigt njuta av sonen som var hemma i två nätter och vi fixade och trixade med mat och allt möjligt.
Visst är det härligt när alla i släkten samlas och det blir liv i luckan. Men jag är otroligt glad över julen i år.

Inga kommentarer: