fredag 19 december 2014

Sammanfattning av 2014 på Olofsfors bruk

Den 16 dec hade vi årets sista styrelsemöte för Stiftelsen Olofsfors bruksmuseum. Vi hade både en ny styrelseledamot - Erland Johagen (centern)och vårt nya kommunalråd Madelen Jakobsson med på mötet. Jätte trevligt! Styrelsemötet avslutades med lunch på herrgården, som vi betalde själva så klart :)
Vi kämpar verkligen för att få till en hållbar budget år 2015 och att vi har en verksamhet som klarar vårt ekonomiska läge. Det är svårt när man vill öka, men måste hålla tillbaka. Idéerna och lusten finns, men inte pengarna. Finns nog inte värre läge :)
Jag måste bara tygla lusten och se krasst på vad vi har råd att arrangera. Men eftersom jag är en socialvarelse som gillar att samarbeta och inkludera alla omöjliga och möjliga människor och organisationer så ska säsongen lösa sig.
Tillsammans är vi starka!

Hoppas och tror att år 2015 ska blir ett minst lika bra som 2014.
För det har varit ett fantastiskt år på många sätt.
Året började med att vi fick meddelandet av Jan of Gejerstam, att vi får priset som årets industriminne. Kan man få en bättre start på året?
Dagen vi tog emot priset var magisk, glömmer jag inte i första taget. Och skulle minnet börja svikta så sneglar jag bara på dörren vid informationen där plakatet är uppsatt. Olofsfors bruk- årets industriminne 2014 och då kastas jag i hundra knyck tillbaka till prisutdelningsdagen.
I maj får vi nya krögare i herrgården och livet blir lite enklare att leva.
Sen fick jag ett samtal och en förfrågan om att städmästarna ville spela in ett program hos oss, självklart blev mitt svar.
Sen rullade vackra bilar in på bruket och motormässan var ett faktum. Mycket folk och många glänsande bilar.
På det lägger vi en super bra säsong, men fantastiska utställningar. Både lokala förmågor och utställare från hela Sverige.
Föreställningen - Motor Jonsson (Marianne Folkedotter och Hannes Sigfridsson)
Två dansföreställningar och cirkusskola med Ture Holm.
Sen fick vi äran att ha ett av Barouqefestivalens arrangemang hos oss. Norrlandsoperans brasseensambel, fantastiskt vackert och inte att förglömma - tidsenliga kläder hade vi dagen till ära, lånde av Kungliga operan.
Sen vår årliga julmarknad och så slutade vi med flaggan i topp med en magisk luciakväll i hyttan. Det blev verkligen kronan på verket.
Jag känner mig jätte nöjd.
Jag har säkert glömt massor, som dagen då bruksgruppen tillsammans fixade lekstigen och såg film i hyttan. Plantering av äppelträd och början till att återskapa äppellunden och föreläsning om flygets historia - Åke W.
Men allt går inte att få med..... men ett bra år har det varit på många sätt.

Vill hälsa alla en riktig god jul och ett gott nytt år.






1 kommentar:

Gunila L sa...

Helt otroligt vad du hunnit med och vad mycket som hänt under året. Alla vackra tal vid utmärkelsen den 17 juni minns man länge.
Nu kommer Olofsfors att bli (eller har redan blivit) ett ställe för många konferenser med guidade turer och stort intresse för anläggningen. De nya krögarna får mycket beröm, vilket bådar gott för framtiden.