tisdag 30 december 2014

Saknad - dikt /kåseri nr 3

När man nås av den ofattbara nyheten att en bekant har mist sitt barn i en olycka, börjar hjärtat värka direkt och man kan inte fatta hur man klarar sig igenom en sådan händelse.
Och under min skrivande tid så var det via pennan jag skrev av mig. Denna lilla dikt är skrivet på rim och så här i efterhand så kan jag förstår varför jag använda det enklaste sättet att skriva på. Det sätt som jag använt mig av sedan barnsben - rim. Det blir ett moment i hela processen som blir enkel i ett så svårhanterligt  ämne.

Och nu när jag publicerar så kort dikt kan jag lika gärna slänga in en till.
Och eftersom jag arbetar på ett museum så slänger jag in - Den levande sagan.
Men... den kan även vara inspirerad av känslan över att känna igen ett ställe, som om jag upplevt detta förut. Eller något helt annat :)


Saknad
När det plötsligt händer, det som aldrig någonsin fick hända
När livet förändras på det mest smärtsamma sätt
Hur får man då kraften att livet vända
Det är med smärta man inser, det blir inte lätt

För när saknaden känns som den ska spränga ditt hjärta
Kan det vara svårt att finna tröst i allt det fina som finns kvar
För det enda som är säkert är att - varför kommer länge att smärta
Ja, frågorna är många, får vi någonsin något svar?

Den levande sagan
I mitt inre väcks ibland minnen från svunnen tid
Känslor av gammal lärdom, som pulserar i min kropp

Stunder finns då allt upplevs en andra gång
Som om min själ går igen
Och vill berätta om den levande sagan i mig



Saknad


                                      Den levande sagan

Inga kommentarer: