fredag 2 januari 2015

Skräpkammare - nr 6


Lek med ord har alltid intresserat mig.
Skulle tex skräpkammare kunna vara något positivt?
Som låter så tråkigt och jobbig, vem vill ha en skräpkammare?
Jag vet då att jag vill, men....man skulle kunna säga att Olofsfors bruk är en enda stor skräpkammare :)

Skräpkammare
Det känns som jag skulle vilja inreda en skräpkammare
Låter det märkligt?
Inte en kammare med skräp

Nä, en riktigt mysig gammal skräpkammare
Med en nött öronlappsfotölj, skumt sken, hyllor
askar och lådor

Ett ställe där man lägger saker man inte vill göra sig av med
Möjligen oanvändbara och trasiga
Men med minnen, från tiden som varit
Oförglömliga, sorgliga och glada händelser

Mormors ljusblåa bröllopsklänning skulle få hänga där
Farmors brev i en liten ask
Sitta i fåtöljen, läsa och minnas
Barnens första tutte skulle nog också få en ask att vila i

Foton
Den gamla gunghästen
Gamla brev och vykort
Farmors blommiga trasiga lilla fotogenlampa

En kammare där mina bara och barnbarn
kunde få ta på den tid som varit
Se på alla nötta, använda, vikta, lagade saker
I en fin gammal skräpkammare
Låter det märkligt?



Inga kommentarer: