torsdag 2 juli 2015

Ett ovanligt sommarjobb eller?

Nu har säsongen satt igång och bruket börjar bli besökt.
I år har vi förmånen att få ha sommarjobbare på bruket och det är så roligt och jag tror att dom känner att dom verkligen gör skillnad.
Här om dagen hade jag fått för mig att vi skulle tvätta /skölja av många meter tyg som hänger där masugnen stått, för att symbolisera eldflammor som tidigare härjat i masugnen.
Vi har ju en strömmande å som säkert kan göra lite nytta, tänkte jag. Sagt och gjort så bar dom ner tyget i ån och påbörjade sköljandet.
Jag var tyvärr upptagen just då, men jag gav Matilda kameran och sa att det måste dokumenteras. Det värsta sceneriet hade varit om Alfred och Jonny hamnat i vattnet eller blev tvungna att släppa tyget och sen simma efter. Å det vill man ju ha på kort. ( nästan ett önsketänkande)
Men inget hände, men man kan konstatera att arbetsuppgifterna är nog en aningens ovanliga periodvis.
En besökare som såg händelsen från håll frågade om vi höll på med färgning av tyg här på bruket?
Jag frågade hur han kunde tro det? Och då pekade han på Jonny och Alfred som bar tyg :) Då fick jag förklara.

I dag när jag gick och stoppade en kuvert på brevlådan, kan man verkligen inte låta bli att slås av miljön man får förmånaen att jobba i . Det är nästan vackert överallt. Tog några foton som bevis om någon skulle tro att jag överdrev.

Sen gick jag en sväng och tittade till ferieungdomarna som just nu målar och rensar rabatter. Dom är sååå duktiga.
Jag är super glada att få ha er här.




 




Inga kommentarer: