söndag 2 augusti 2015

Som nyförälskad efter semestern

Ja, nu är första dagen på jobbet gjord. Å det känns faktiskt jätte roligt att vara tillbaka. Inte för att jag inte haft trevligt på semestern, utan för att Olofsfors bruk är bara den absolut bästa, roligaste, finaste arbetsplats man kan tänka sig. Man blir som nyförälskad när man kommer tillbaka och man kommer tillbak med nya idéer, tankar och man vill bara fortsätt utveckla saker och ting.

Semestern började med att vi for på vernissages hos Ulf Lundh i Huddinge. Han som byggt en liten herrgård och anlitat fyra konstnärer som haft utställning i var sitt rum på övervåningen och inrett huset med design möbler. Efter vernissages skulle han lägga ut huset till försäljning. Det var sååå roligt att få vara med och Norea Marklund vår guide på Olofsfors var också där med sin familj och tittade. Ni som följt min blogg vet att jag och Norea träffade denna Ulf på bruket förra året och nu ringde han och ville att jag skulle komma på vernissagen och då ringde jag Norea och bad att hon skulle haka på.

Vi har också hittat och tittat på ett slott som när vi släktforskare som mest i julas dök upp i släktträdet. Det slottet har alltså tillhört släkt till Pether för väldigt många år sedan, eller släkt med släkt och låg i Gränna. Vi försökte kräva tillbaka det, men det blev tvärstop och vi fick allt cykla därifrån. Men det var väldigt kul att se och påväg tillbaka till husbilen hittade vi ett alldeles fantastiskt vattenfall och by som var som en sagoby. Så nog fick vi med oss något därifrån alltid.


Sen har jag varit på  Huseby bruk utanför Växsjö i Alvesta kommun. Jag blev först helt klart bländad av deras storlek och vackra trädgård. Och tänkte länge att detta är det första bruk som kan mäta sig med OF. Men efter en guidning och många timmars vandring, så blev jag mera tveksam. Dom hade faktiskt bara byggnader och skal kvar till stor del, inga industriminnen. Så det blev svårt att jämföra. Vi har ju så mycket kvar av det gamla, fungerande räckhammare, blåsmaskin, kättingsmedja stora delar i hyttan kvar osv. Deras smedja var en modern butik och det gjorde att det blev två väldigt olika bruk som inte går att jämföra med varandra.
Men jag snodde några idéer som jag ska överföra på OF.
Helt klart sevärt och guidningen i herrgården /slottet var mycket intressant.

I dag guidade Norea tre personer och en var en tjej från USA, så hon fick mixa /hoppa mellan svenska och engelska. Men är det någon som klarar det så är det Norea. Tänk, hon är typ sexton år och detta är tredje året hon guidar hos oss. Det är faktiskt helt otroligt. Hon är så bra och jag är så glad att hon vill jobba hos oss. Otroligt duktig tjej.

I morgon får jag äntligen träffa våra också så duktiga ferieungdomar. Jag har nämligen träffat dom i början på säsongen och under bruketsdag då dom jobbade.
Så jag längtar redan till i morgon, då jag finns på plats kl 08.00.

p.s
Bilderna kommer lite huller om buller.

Slottet som Pether så ville ärva, men icke sa nicke - UT

Men vi fick gärna gå runt och titta

Nog ser han sugen ut på att stanna? 
Karl Malstens stolar som fyra konstnärer motvilligt målade på ( några i allafall) 

Upphovsmannen till vernissagesen och till herrgårdsbygget, Ulf Lundh

Norea Marklund på vernissages i Huddinge

Den "lilla" Herrgården i Huddinge

Huseby Bruk

Bilder från Huseby Bruk

Fantastiskt fall som vi cyklade på under semestern. Magsikt!





Inga kommentarer: