tisdag 1 september 2015

PRO grupperna blir yngre å yngre

I går var det en fantastiskt intensiv, rolig och spännande dag.
Tre grupper för guidning på samma dag, två av dom var PRO grupper från Örnsköldsvik och den andra var kulleträff på kullen ( ca 70st personer).

Första gruppen kom vid 10.30 ( 27 st) och ville ha en sittande guidning i hyttan, men dom blev så frälsta och intresserade av bruket ( och hade lite tid att slå ihjäl innan lunch) så jag fick öppna museet och dom blev kvar till strax före 12.

Samlade ihop projektor, duk, dator och sticka och ilade iväg till kullen, på deras första kullenträff  efter semestern. Jätte roligt. Jag hade blivit inbjuden med Kent Ottosson som trubadur, men eftersom han är sjukskriven fick musikskolan rycka in. Janne, Peter och Karin. Ni är bara bäst!
Där berättade jag om bruket och visade gamla bilder från bruket.
Det var väldigt kul och idel kändisar som lyssnade.

Sen var det bara att packa ihop och skynda tillbaka till bruket där en ny grupp på 48 st PRO:are var påväg in.
Dom ville också ha en sittande guidning i hyttan, men samma lika som på förmiddagen så låste jag upp museet och Håkan låste upp herrgården och dom fick köpa glass å dricka efteråt. Lite shopping i min lilla shop blev det också. Kul.
I den här gruppen fanns de flera som hade viss kännedom om bruket och släktskap till Forsbergs, ett smedssläkte på bruket. Så frågorna blev många och vi delade på historier och upplevelser.

Fantastisk dag, men man blir helt slut.
Detta är helt klart det roligaste i mitt jobb, utan tvekan. Men ....man kan bli stressad över andra arbetsuppgifter som inte hinns med.
En liten reflektion över dagen, jag tycker verkligen att Pro människorna blir yngre och yngre och man kan ibland stå och undra - är du arrangör eller är du verkligen pensionär? Dom är beresta, kunniga och alerta.

Tisdagen blev en ledigdag. ( som jag tillbringade på busplaneten med syskonbarn och barnbarn )
Så i morgon onsdag blir det att hugga tag i bokföring och ladda för en ny guidning vid 17.00 i morgon :)






Inga kommentarer: