fredag 13 november 2015

Rosa plastflamingos, stiftelsedagar och barnafödande


Civilrätt, redovisning och skatt. Visst låter det trevligt? Stiftelsedagen i Stockholm den 10 nov.....
Ja det är där jag har varit med revisorer och byråer som jobbar för stiftelser. Jag jobbar i en stiftelse, det är en viss skillnad, men.... det var verkligen intressant och jag hängde med oroväckande bra. Det kan vara så att revisorer inte är fullt så smarta som jag vill tro, eller så är jag mera insatt i ämnet efter flera års arbete i en stiftelse. Skämt å sido så kunde jag  (speciellet i stycket civilrätt ) spegla frågeställningarna inifrån en stiftelse och revisorerna utifrån. Ska erkänna att vid de andra blocken, redovisning och skatt var jag lite mer off.
Mitt under utbildning blev jag ju också mormor. Det är nog det som de övriga eleverna kommer att komma ihåg mig för och inte att jag jobbade i en stiftles och hade annan fundering och syn på saker och ting :) med det bjuder jag på.
Vi höll till i tändstickspalatset och det var väldigt bra och fantastiskt fina lokaler, men med en mycket märklig inrednings detalj. Rosa plastflamingos på toaletterna???? Jag vet inte om dom står där för att chocka eller vad dom kan ha för syfte. Det är ff oklart. Men helt klart så blev det en snackis vid lunch och fikabordet.

I torsdags så hade jag en super trevlig guidegrupp från Universitetet. Lämpligt stor grupp, ställde följdfrågor, intresserade och allmänt supertrevliga. Dom tog guidningen direkt dom kom på bruket och det gjorde att gruppen var pigg, inte utarbetad av konferensen dom är på.
Det är så jäkla roligt att guida, jag kan verkligen inte stryka under det nog ofta. Det är det jag absolut skulle sakna mest ifall jag skulle byta jobb, mötet med människorna som betalt för att höra historien om bruket. Det finns en press att leverera, man får vara på tå så att varje grupp får ut något av det dom betalar för osv. Kul kul kul.


Fortfarande ett mysterium
Tändstickspalatset

Har ni läst mer intressant program ?
Lilltösens gosetår. Mirakel!

Inga kommentarer: