tisdag 3 november 2015

Spegel spegel på bruket där, säg mig vilken byggnad som vackrast är - Hyttan

Nu när säsongen är över så är man inte lika ofta inne i hyttan och njuter av den fina välbevarade byggnad.
Men i dag skulle jag visa ett ev bröllops par byggnaden och när jag låste upp och gick in så riktigt slogs jag av den fantastiska miljö som man kliver in i.
Jag på riktigt älskar denna byggnad. Jag tog några bilder när jag lix var på gång, som jag gärna delar med mig av.
Började också längta till lucia :)

Hyttan, men kolbryggan i fokus.

Lägg till bildtext

Järntacka, det man bla tillverkade i hyttan från 1762 - 1894

Spishäll tillverkad på Olofsfors bruk 1876

Vattenledning från förr

Dörren där blåsmaskinen tidigare stod


Kol

Kolvagn som drogs upp på kolbryggan med vattenkraft

Fundamentet till rostugnen

Inga kommentarer: