tisdag 15 december 2015

Stort GRATTIS KF huset i Klöse och Stefan Markström

Förra veckan öppnade jag ett kuvert på jobbet från Nordmalings kommun. Det stod att att den 14 dec kl 14,30 kommer Nordmalings kommun att dela ut 2015 års kulturstipendium. I samband med det , vill kommunen bjuda in samtliga som är nominerade och du/ ni är en av dom. Vi bjuder på fika och därefter utses årets kulturstipendiat.

Jag hann tänka, men jag har ju redan blivit avtackad som politiker i fullmäktige, dom kan väl inte tacka av mig en gång till.
Tills jag förstod att någon har nominerat mig till 2015 år kulturstipendiat. What? Helt sjukt. Någon har sett på kommunens hemsida att man får nominera någon till stipendiet och så ska den skriva ihop en motivering om mig, varför jag skulle bli vald. Det kändes helt overkligt och jätte hedrande. Man blev ju otroligt nyfiken på vad hen hade skrivit. Sen följde 13 st namn på olika kommuninnevånare som blivit nominerad. Därav ett - Åsa Lindström. Wow....
Jag kände direkt att jag bryr mig verkligen inte om jag får stipendiet eller inte, jag kommer länge länge att leva på att jag blivit nominerad av någon.

Min motivering löd:
Som intendent för Olofsfors bruksmuseum har Åsa bedrivit et viktigt utvecklingsarbete - inte bara för bruksmuseet utan för hela Olofsfors bruk. - ett av kommunens viktigaste besöksmål. Hon är en mycket god ambassadör som alltid tar tillfället i akt att tala om kommunens många fördelar till alla de hon möter.

Med knappa medel, kreativa idéer och stort engagemang för lokal kulturfrågor har Åsa tillsammans med brukets övriga aktörer bedrivit ett viktigt arbete för att säkra att Olofsfors bruk finns kvar som kulturmiljö för kommande generationer. Åsa Lindström får bra saker att hända och med henne kvar på bruket ser jag många positiva saker i framtiden för Olofsfors bruk. Hon är en ödmjuk person som jag verkligen anser förtjänar att få denna utmärkelse. 

Va? Det är så vackert att man nästan faller av stolen. Tack tack! tack!

Efter kaffe och tårta så blev det två stycken stipendiater man utsåg.
Och jag måste verkligen berömma juryn , Kristina Kalén ( kultur och fritidschef) och kommunstyrelsen som plockade ut dessa två.
KF huset i Klöse och Stefan Markström på Olofsfors bruk.
Jag är så glad för deras skull, verkligen! Ni är så värdiga vinnare bägge två. ( KF huset i Klöse är väl sex personer om jag förstod rätt)
Sofia Josephson som representerade KF huset i Klöse höll ett fantastiskt tacktal och Stefan Markström hade skickat ett tal som lästes upp av Kristina Kalén.
Jag är såååå nöjd över att ha blivit nominerad och super glad för vinnarnas skull.
Grattis!
Bara Stefan Markström kommer hem från Bolivia ( eller vart han nu är) så ska han få en kram och en kopp kaffe av mig.

Hmmm...nu börjar plötsligt tankarna snurra
Tänk om vi i sommar skulle göra en kulturstipendier utställning på bruket??? Installation i hyttan, filmvisning ( Sofia är filmerska) kombinera Stefan med Sofia och så blev det något nytt????????



KF huset i Klöse - Sofia Josephson

Inte den bästa bilden, men typiskt Stefan Markström att cykla ända in till bruksinformationen.

Inga kommentarer: