tisdag 28 juni 2016

I dag har Malte varit på Olofsfors bruk

Nu är säsongen igång och det känns så skönt. Bruket börjar nu fyllas av turister från världens alla hörn. I dag har i haft besök från Småland, Umeå, Vännäs, Karlstad, USA bla och från Nordmaling så klart.
Men sen har ju också Malte varit förbi,  den mest udda besökare jag haft under mina år på bruket. Malte är en Kakadua, som kom sittande på sin mattes axel. Eftersom jag ( min svärmor) har haft sådan papegoja så blev jag ju tvungen att gå fram och hälsa på dom.
Vi pratade en stund och sen sa Malte - Hej jag heter Malte, Malte, jag heter Malte, Hej. Men gulligaste pippin. Maltes husse sa - men vad du gör dig till för tjejerna. Dessa gulliga besökare är väldigt svåra att glömma, även om jag har fågelfobi.

Men mor och dotter från Karlstad gjorde verkligen min dag. Dom bodde på ett gammalt bruksområde om jag förstod rätt och var jätte intresserad av järnburk och industrihistorien, mamman hade jobbat inom järnindustrin länge. Jag skickade dom genast upp till stångjärnssmedjan där Sebastian Rechlin och Jan Persson testade hammaren inför bruketsdag.
När jag såg dom flera timmar senare så var dom helt lyriska och var totalt såld på bruket, av rätt anledning., dom var också väldigt intresserad av kraftstationen i hyttan.
Dom skulle verkligen rekommendera alla sin vänner att besöka bruket. Och jag tror att jag kommer att se dom på bruketsdag. Dottern studerade nämligen i Umeå så dom var nära just nu.

Sen har väldigt många som varit in i galleriet gillat utställningen och tavlorna som Susanne Lovén målat. Den är så färgstark och glad, man blir upplyft av att gå in där.
Sålt flera vykort som hon gjort och även ett större tryck. Kul när man ser att besökarna uppskattar utställningen.



Inga kommentarer: