onsdag 4 juni 2014

Bureå PRO

Dagen började med att jag checkade ut våra gäster som jag i går inte kom ihåg vart dom kom ifrån, Malmbäck. Dom hade haft en jätte trevlig vistelse och skulle berätta för alla dom träffade om vilket fantastiskt ställe Olofsfors bruk var. Å det värmer intendentshjärtat.

Dagen fortsatte med kottplockning, ja man kan verkligen undra varför jag plockar kottar. Men dom behövs det hinkvis av till vår nya barfotabana på lekstigen. Det blir så kul när vi får börja släppa lös barnen där.

Sen skulle det komma en guidegrupp från Bureå PRO och för första gången så kände jag mig inte så peppad på att guida. Och det är annars det roligaste jag vet....men i dag kändes det mer jobbigt än roligt.
Men....vilken rolig grupp och guidning. Jag fick lära mig så mycket och dom var sååå intresserade. Jätte kul, en grupp där man nästan känner sig hög av lyckorus efteråt. Tänk vilken vändning det tog.
Jag brukar säga i min guidning i hyttan att jag skulle vilja backa 200 år och se hur det såg ut då, vad man använda allt möjlig till. Och å brukar jag peka på en hängbro eller vad jag ska kalla det som är i taket. Ta den tex, vad hade man den till?
När vi kom ut ur hyttan kom en man fram till mig som hade forskat om ett bruk i Finland och förklarade. På bron jobbade spjällmannen. Det var så att när man öppnande locket på masugnen bildades ett tryck och öppnande man inte spjället så kunde det bli en explosion.
Va?
Man lär sig något nytt varje dag. Jag fick hans mailadress om jag skulle undra över något annat och namn på ett bruk som jag absolut skulle besöka.

Jätte jätte trevlig grupp. Passade på att fota lite i hyttan när jag låste.
Makalös byggnad - hyttan.


Hängbron där spjällmannen stod





 



Inga kommentarer: