söndag 22 juni 2014

Tyska journalister på besök

I dag har vi haft fem tyska journalister på besök på bruket, tillsammans men Erja från turistbyrån Umeå. Sådana gånger är det fantastiskt att Sebastian /smeden är tysktalande. Jag berättade något om bruket och Sebastian översatte och sa faktiskt massa till, för han pratade mycket längre än vad jag gjorde. Man kan undra vad han sa. Sen när vi fikade på kafé Anno så kunde Mona berätta på flytande tyska om kaféet och kravmärkning m.m. Det var en ganska enkel dag för mig, kunde faktiskt lika gärna varit hemma :)
När gruppen efter fikat gick upp till stångjärnssmedjan för att se räckhammaren banka stångjärn och hur man gör kätting, då åkte jag och hämtade förstärkning för att bädda ALLA rum på bruket.

Efter renbäddningen så fixade jag lite i galleriet inför öppning på bruket i morgon. Alla aktörer på bruket kommer att ställa ut några av sina alster i galleriet så att besökarna kan se vilka som finns på bruket och vad dom gör eller kan erbjuda. När det blir t´riktigt klart blir det nog bra. Ni får komma och titta!


Sebastian Rechlin berättar om brukets industrihistoria. 





Inga kommentarer: