tisdag 16 september 2014

Det är kvinnan som gör kläderna, inte tvärtom.

I dag har vi haft vårt första APT (arbetsplatsträff) sedan jag gått ner på halvtid. Vi bestämde sist vi träffades i mötesform, att varje tisdag kl 10.00 sitta ner i några minuter så att vi kan stämma av hur veckan ser ut och vad som måste göras.
Vi jobbar så olika tider nu, Jonny 08,00-17, Sören 08,00-12, Kent 10,00-14,00 och jag 08,00-17,00 måndag och tisdag och 08,00-12 på onsdag, ledig torsdag, fredag. Då uppkom verkligen behovet av att sitta ner alla och tillsammans scanna av veckan. Å..nu är det gjort!
Det är mycket som händer när man ändar i arbetstider och tjänstgöringsgrader. Och eftersom Jonny och Sören jobbar ute på området nästan jämt, så är dörren låst ganska ofta, ingen som svarar i telefon osv. Men det är verkligen inte stora bekymmer, men ändå något som vi måste lösa.

I dag fick jag så otroligt rolig kommentar om min kläder av en kommuninnevånare /besökare på bruket. En äldre man som jag samarbetat mycket med när det gäller utvecklingen i kommunen bla. Så vi känner varandra.
 - Har du klätt upp dig för att matcha /smälta in på bruket säger han.
Förvånat tänker jag vadå? Börja titta på min egen klädsel och förstår inte riktigt vad han menar.
- Nä, blir mitt svar.
- Ska du guida frågar han?
- Nä, svara jag. Ser jag gammeldags ut i klädsel frågar jag.
- Nä säger mannen. Du såg bara så matchade och harmonisk ut mot bruket.
- Tror du jag försöker matcha slaggsten eller vadå? Kläderna är nyinköpta och jag har aldrig tänkt eller trott att jag ser gammeldags ut.
- Nä svarar mannen, det är jätte, jätte fint. Men det är alltså din egna privata klädstil ?
- Ja
- Det är så kul med människor som törs klä sig som dom vill, jag tycker verkligen om din stil, man blir glad, avslutar han med.
Jag började tokskrattade tillsammans med honom och jag vet fortfarande inte riktigt om jag förstår vad han såg.
Ett sådan här samtal kan lätt bli kränkande eller konstigt, men det här blev bara så tokigroligt för oss båda tror jag.
Han försökte nog ge en komplimang, men började lite konstigt.
(Samtalet var lite längre, men helt fantastiskt)

Kläder kan nog påverka människor mer än vad man tro, både dom som bär dom och dom som måste se dom.

Ja, så här såg jag ut :)



Inga kommentarer: