söndag 21 september 2014

Klä upp sig eller klä ut sig, det är frågan.


Dom som flyttar in till Nordmaling blir erbjudna att åka med på en busstur genom delar av kommunen och i år då börjar man med en guidtur på Olofsfors bruk och fortsatte  sedan ut i kommunen med bussen, Järnäsklubb närmare bestämt.
Så till tolv i dag hade kommunen bokat guidning.

Som vanligt så tar jag på mig guidekläderna.
När jag står där på kontoret och byter om kan jag inte låta bli att undra varför jag gör det? Borde det inte gå lika bra med mina privata kläder, eller? Vad händer när man tar på sig liknande kläder som mjölkerskorna hade på bruket under 1800-talet? Vad händer med mig och vad händer med besökarna / åskådarna? Det kan man verkligen undra.
Till saken hör att jag verkligen älskar kläder i alla former och jag njuter av att se kostymfilmer.
När jag själv går på guidetur så uppskattar jag om guiden är tidsenligt klädd.
Men jag vet inte om det är hela sanningen.

Det är inte bara för skoj och på lust som jag fick Norrlandsoperan att fixa baroquekläder till Nordmaling baroque & beyond festival( från operan i Stockholm), som vi hade i augusti/september i kommunen. Jag tycker verkligen att det har betydelse, med helhet och att känna sig bekväm.
Det kan tyckas konstigt för många att det känns bättre att stå med en 1600 - tals klänning i insläppet på baroquen än en t-shirt med baroquetryck på.
Bättre att stå i en 50 - tals klänning i insläppet på - när rocken kom till Sveg, än vanliga kläder. Medeltidsklänning när jag skulle ha medeltida lekar med gamla Pumpex osv.
Ja ni förstår.
Det är säkert otroligt pinsamt för många, men NÄÄ.
Jag vet inte hur det kommer sig, men det känns bara så mycket bättre att försöka förstora känslan man vill förmedla. Jag har en roll i insläppet oavsett jag har tidsenlig klädsel på mig eller inte, jag ansvarar för att första mötet blir bra. Så varför inte löpa linan fullt ut? Bjuda på en upplevelse.
Det är så j..kla kul!

Så är det även med gudingen, folk har betalat för att få höra historien på Olofsfors bruk och om jag smälter in i byggnaderna och miljön och lyckas förstärker upplevelsen, så gör jag det mer än gärna. Kläderna kanske gör att jag lättare går in i en roll, kommer ihåg alla fakta osv.
Sen finns det säkert förklaringar i leklust, bra självförtroende, intresse för kläder, att lätt och lagom aldrig har varit min grej osv
Eller?
Kanske är det så enkelt att jag är bara snäppet barnsligare än gemeneman :)








Inga kommentarer: