måndag 8 september 2014

Skördat både äpplen och tid

I dag har jag för förta gången på länge känt att jag kunnat ägna mig helhjärtat åt bruksmuseet och det som ska göras på Intendenttjänsten. ( inte bara med vänsterhanden)
Det känns fantastiskt mycket bra.
Tro nu inte att jag inte gillade att sköta konferens och boende, för det gjorde jag verkligen. Jag skulle nog kunna tänka mig att starta ett eget pensionat någonstans, bara jag hittade ett stort hus med ett perfekt läge :)
Men boende konferens tarvar väldigt mycket tid.

När man också i intendenttjänsten ska leda en arbetsgrupp och ledaren bara springer omkring och städar, fixar papper och pennor, skriver räkningar och talar med kommande konferensgäster, så förstår man att gruppen känt sig lite på sidan och inte riktigt veta vad som händer eller vad som förväntas. Man tappar lite färdriktning.
Nu är det slut på det.

I morgon kl. 08,00 ska arbetslaget träffas för att planera både dit och datt. Vi ska komma överrens om färdriktning och tillsammans försöka ta oss dit. Steg två är sedan att se till att arbetsgruppen riktning överensstämmer med styrelsen/stiftelsens färdriktning.
Det är detta som man kallar visioner och mål och till sist men inte minst att anpassa arbetsgruppen med arbetsuppgifter.
Kan låta enkelt men....vi får se :)
Vi ska faktiskt träffas på Näslunds konditori, å det kanske kan tyckas lite konstigt. Vi har ju ett och annat konferensrum och våra kontor här på bruket. Men sitter vi här så, ringer telefonen och besökare kommer i all välmening. Man börjar snegla på något papper som man inser att - oj det där måste jag fixa...å tappar fokus.
Mötet blir effektivare om vi är någon annanstans tror jag.
Vi har mycket höstpyssel att göra på bruket, så mötet får inte bli allt för långt.

I dag har jag smakat på ett av äpplena på våra nyplanterade äppelträd här på bruket. Så väldigt gott det var, lite dålig i skalet. (så jag skalda det) Men smaken var väldigt bra.
Det är nu ingen idé att ni vallfärdas hit för att smaka på våra äpplen, för det finns kanske bara tre-fyra stycken kvar. Men ett annat år kanske :)






Inga kommentarer: