tisdag 28 oktober 2014

Besök hos konstnär / hantverkare i manufaktursmedjan

Stefan Markström var förbi kontoret och ville bara säga hej och berätta att han var klar med sina tavlor som ska på en utställning i Umeå på tisdagen den 28 okt ( i dag ). Jag blev så klart nyfiken på utställningen, så jag kastade på mig jackan och följde med upp till Stefans ateljé. Carina vår praktikant följde också med för en tjuvtitt.
Så jätte trevliga tavlor, gjorda av en mycket trevlig konstnär - Stefan Markström. Jag ska in till Umeå på torsdag och jag måste nog gå förbi och titta när tavlorna hänger på plats.
Info:Vernissage Stefan Markström den 28 okt kl 17,30 - KällbergElmberg Frisör Kreatör i Umeå.
 
När vi står inne i Stefans ateljé så tittar vi ut genom fönstret och ser timmerhuggaren Jorma Sahlmgren jobba på förfullt ute i det vackra vädret. Stefan erkände att han förre veckan njöt av att måla inne, när Jorma brottades med regn och blåst ute med yxa och såg. Jag smög ut och tjuvfotade Jorma när han just kastade bort en liten träbit. Därav posen.
Vilket otroligt tålamodskrävande jobb han har. Just nu bygger han en övervåning som ska passa på en nedervåning, så klart. Men att bara få alla bitar att passa och att bygga kilar (eller vad jag ska kalla det) som håller ihop stockarna.......sen riva för att bygga upp på plats. Jag är djupt imponerad både över hantverket och Jormas tålamod, så skicklig.
 
 




Inga kommentarer: