tisdag 21 oktober 2014

Biblioteket på Olofsfors

I går började Carina Olofsson (praktikanten) på att sortera i vår bokhylla eller i biblioteket som vi säger. Det finns ett register som visar vilka böcker som finns och i vilken kategori dom är placerade. Många ny böcker har tillkommit och några som vi lånat ut har säkert inte hittat tillbaka. Så att få till ett nytt register över böckerna skulle vara bra. Det var huvudsyftet.
Men.... gud va vi hittar roliga saker och intressanta böcker.
Berättar föreställning 2005 som Kent Ottosson, Marianne Folkedotter och Sirpa Kärki satte ihop. Kent O hade helt förträngt det när jag visade manuset. Undra om personalen nu skulle klara av att sätta ihop en föreställning?
Böcker om John Jennings och innan kaffet 0930 hade jag och Carina flyttat från böcker till datorn för att verkligen forska i namnet Olofsfors. Varför heter orten Olofsfors? Vi snubblade över både det ena och det andra, men inget svar på frågan. Bla så var inte alls Robert Finlay gift med John Jennings syster,( som jag säger på guidningarna) utan dom var bägge gifta med döttrar till Tomas Plomgren, ser inte att Robert Finlay och Plomgren fick några barn utan dom skilde sig faktiskt.  ( i Robertfors påstår dom att Robert F hade en son som hette Olof och därav namnet) Helt plötsligt snubblade jag över hattparitet som John Jennings var med i och mösspartiet som blev oppositionsparti och började titta på vad det var.
Sen har jag hittat utredningar som är gjorda på bruket, både examensjobb och utredningar. Anki Berg har gjort två och när man läser dom så kan jag konstatera att står vi inför samma problematik nu som -97. Helt otroligt! Läste något som Anki skrivit om (tror jag) att göra böcker, historien och bilder tillgängliga för besökare och för studerade. Att göra en läshörna och studiehörna här på bruket.  Då var tanken att det kunde placeras där kaféet ligger i dag. Även om det inte genomföres så är det en mycket intressant tanke som jag inte riktigt kan släppa. Tack för den Anki ! Tänk om man kunde använda bruket till studiemiljö, komma ner och arbeta med sina studentjobb och samtidigt få tillgång till brukets historia och bilder. Hm.....koppla upp datorn och köpa kaffe och i lugn och ro läsa /förkovra sig och göra sina skolarbeten. Tanken går att utveckla.....tillfälliga kontor osv

Vi har kommit fram till att fixa i biblioteket kommer att ta tid, då halva tiden går åt till att läsa och bolla nya/gamla idéer. Men absolut inte bortkastad tid, vi får så mycket kött på bena så ni kan inte ana. Det är jätte intressant.

I kväll ska jag läsa - utvecklings och marknadsplan för Olofsfors bruksmuseum 2003-2005. Kan låta tråkigt, men jag tror att det är jätte intressant.






Inga kommentarer: