onsdag 12 november 2014

Vad är en bra annons?

Nu på morgonen sitter jag med en annons till museum tidningen som kommer ut till våren. Det är faktiskt så lång framförhållning på vissa annonser och trycksaker. Så man kan ju förstå om förutsättningarna har ändrats innan säsongen börjar och tidningen levereras. Så det gäller att inte måla in sig i ett hörn.
Hantverkare kan ha slutat, öppentider ändrats, utställningar styrkts pga sjukdom osv.
Många museum och besöksmål lever ju på marginalerna och ett minskat bidrag kan betyda nästan allt för säsongens vara eller inte vara.
Men när man sitter med något som ska tryckas om Olofsfors bruksmuseum, så tänker man alltid till lite
Hur vill vi synas? Vad vill vi visa? osv. Man har oftast pratat igenom det innan, men när det ska ner på tryck så kommer frågorna, Hur sa vi ? Blir bilden bra till texten? Vad vill museet förmedla? Vad förmedlar bilden? Vad förmedlar texten? Vi har länge skrivit i annonser att vi är ett "hantverksnäste". Men museet kan inte ta ansvar för hantverkarna på bruket, så vi kanske inte ska nämna dom i våra annonser? Utan fokusera på vad museet vill visa och förmedla.
Man måste verkligen ha i åtanke att, även om jag älskar Olofsfors bruk och dess historia, byggnader, miljö osv och tycker att det är det självklara besöksmålet, så är järnbrukshistoria ett ganska smalt intresse. När en barnfamilj ska ut och semestra så goolar man kanske inte järnbruk det första man gör, utan nöjesfält, Astrid Lindgrens Värld, Grönalund osv. Vilka är det som besöker oss och vad på bruket är dom intresserad av?
Ska man lägga krutet på " nördarna", dom redan frälsta eller ska man annonsera för breda massan?
Men att skjuta brett ger oftast dåliga träffar har jag lärt mig.
Jaa, man kan tycka att en liten annons är inte så mycket att fundera på, men icke sa nicke. Sen kostar annonser otroligt mycket. Syns vi inte finns vi inte, men skulle vi annonsera det vi vill, så finns vi inte för då är pengarna slut till öppenhållandet.
En bra annons och många annonser, kan få folk att vallfärdas till ett ställe. Och pärlor i Sverige med lite annonsering kan köras förbi.
Så om jag bara får till en annons i dag, så har jag inte gjort lite :)


Miljön

Byggnader

Hantverk

Evenemang
Förmedla

Inga kommentarer: