måndag 19 januari 2015

Så blev läraren elev och eleven blev lärare

Efter att jag legat sjuk en vecka snart, så spritter det i kroppen när man kommer på jobbet.
Jag har känt mig så kreativ så att jag har nästan inte kunnat sitta still på kontorstolen. Så.... jag tog och klädde av vår skyltdocka som fortfarande hade luciakläder på sig. Ner med henne på sängen som finns i utställningen, av med kläderna, håret och armarna (ni som jobbat i butik vet vad jag menar med att armarna måste av) och på med nya kläder, nu i lite bondstil. För att tala klarspråk - mina guidekläder. Jag var glad att ingen kom just när vi gräjjade på i sängen, såg nog inte så trevligt ut när hon låg där utan armar, kläder och hår :)
Bort med det gamla och in med det nya, stämmer inte bara på julsaker, utan också på ett museum. Nu känner man starkt att vi är påväg in i ny säsong. Städa bort saker som legat framme nog länge och börjat att rensa bort saker.
Bokade också tid med bruksgruppen och började att planerade några förändringar som kommer att ske på bruket inför sommaren. Så spännande och roligt. Detta kallas cliffhanger.

På nåt konstigt vis så är man så less på året just innan det tar slut, man vill bara få börja om på ny kula.
Tänka framåt och göra om, göra nytt, göra bra, göra rätt, möjligen göra samma, men på en ny oskriven säsong. Det är det som är så fantastiskt med mitt /vårt jobb. Varje ny säsong innebär nya utmaningar, nya guider, lära av förra säsongen, nya utställningar och kontakter. Det är så roligt.
Och för någon dag sen hörde jag att en av min lärare på högstadiet tackat ja till att bli guide på bruket. Va? Jag ska få lära upp min lärare, det känns så fantastiskt roligt. Vi får se hur ombytta roller funkar :) Kan gissa bättre, tror att han är mera intresserad av vad jag har att säga nu, än vad jag tyckte på 80-talet om det han sa. Men vem vet, han kanske blir busfröet i klassen ?
Jag blev i alla fall väldigt glad när han tackade ja, allt annat får tiden utvisa.






Inga kommentarer: