måndag 5 januari 2015

Släktträdet

Hela veckans inlägg av dikter och kåseri skulle ju få mig att skriva igen. ( min dotters önskan)
När jag lagt ut gamla saker så har jag på nästan varje inlägg ändrat något ord och fixat och trixat lite med de gamla texterna. Och det har väckt skrivlusten lite....det känner jag.
Och plötsligt i går var jag bara tvungen att börja skriva om det som jag och min sambo gjort hela ledigheten, släktforskat. Det började på julafton och har inte riktigt stoppa än.... vi har sprungit på kyrkogården och fotoat släktgravar för att få in rätt datum och personer. Det har varit så jätte spännande. Hittat nya sidor på datorn som tajt oss längre och längre bakåt i tiden.
I dag ringde jag på pastorsexpeditionen för att få veta var en av mina släktingar ligger begravd, för kring henne har vi hitta lite mystiska saker. Dom kommer att höra av sig på onsdag.
Nu har vi gått  över till att försöka fylla släktträdet med foton så gått det går.

Så här kommer det första jag skrivit på flera år :)


Släktträdet

Jag skrev in mitt namn och mitt personnummer
Och sen började en resa tillbaka i tiden
En resa som nästan aldrig tog slut
En resa som inte tog mig speciellt långt i Sverige eller i världen
Utan nästan bara på ställen i min närhet

Namn, födelsedatum, dödsdatum och vigseldatum staplar sig på hög
Andrietta, Maria, Ester, Augusta, Ida, Valter, Johan, Erik,
Bjurholm, Baggård, Holmön, Norrbyskär, Nordmaling,

Jobbar mig fram likt en detektiv och då nystas namn och platser fram
Tar vägar som jag inte trodde var möjliga
Nya grenar träder fram och trädet börjar ta form.
Släktträdet
Ett spretigt, stort, välfyllt träd med personer som bildar rötter

Nyfikenheten stiger och fantasin slår på
Och bilder av kvinnor i gamla kläder dyker upp i huvudet
Detta är personer som jag aldrig träffat
Aldrig sett ens på bild
Aldrig firad en jul eller födelsedag med
Ändå väcker de en enorm nyfikenhet och jag känner en stor gemenskap

Vad är det som lockar? Vad vill man hitta?
Vem är det man söker?
Är det sig själv man söker
Söker en likhet
söker förståelse för hur man blev som man blev
Söker man spänning?
Tänk om jag hittar något riktigt mörk människa som sitter på någon gren, som mördare.
Eller tänk om det sitter någon där med blått blod i ådrorna.
En kung eller greve som bodde i ett stort slott
Eller varför inte en sjörövare, Präst eller någon stark kvinna som blivit bränd på bål som häxa

Troligtvis har jag många bönder, hushållerskor och sömmerskor på mina grenar
Vanliga människor som kämpade för att överleva.
Slet för att få mat på bordet och födde många barn
Än hur mitt släktträd ser ut, så är det mitt.
Mitt unika träd
Ett träd som inte är likt någon annans
Med personer som bildar mina rötter

Min momor Greta 1 år :)

Inga kommentarer: