lördag 28 februari 2015

Lyckad dag i Lycksele med kollegor och Totte

På fredag morgon packade jag och min kollega Jonny in oss i bilen och åkte upp till Lycksele.
Där väntade Torsten "Totte" Nilsson från Arbetslivsmuseum /Norrköping på ett handfull (två händer) personer att utbilda i att söka projektpengar. För er som inte vet, har Totte varit Intendent på Olofsfors bruk tidigare. Första Intendenten.
Det är verkligen mycket att tänka på när man ska skriva en ansökan. Det är lika mycket att tänka på när man ska försöka få besökare till ett museum. Vad behövs för att göra ett museum intressant för många?
Som jag har sagt tidigare och jag kan gärna säga det igen (Totte sa det också) det är väldigt få Nördar, som älskar järnindustri historia. Jag googlade aldrig järnindustri/järnbruk när jag skulle på semester tidigare. Nu gör jag det, men aldrig innan jag började jobba på Olofsfors bruk. Å det måste man tänka på när man funderar på att öka besöksantalet.
Butik på området är bra - sa Totte. Och vet ni vad? Jag håller på att fixa en liten butik i den del där mitt kontor har varit.
Sen en lekdel för barn är viktigt.  Å det har jag klurat väldigt mycket på, vi har ju lekstigen, men vi skulle kunna utöka med någon inne aktivitet. Får klura klura klura.
Sen gäller det att samarbeta, samarbeta med arbetsförmedlingen, studieförbunden och allt och alla. Och vet ni, det gör jag också :)
Vilktigt var också att hålla turistbyråerna informerade om bruket och det försöker jag göra. Varje vår bjuder jag in Umeå, Övik och Nordmalings turistbyrå för en guidning och information om nya saker.
Inte alltid dom kan, men jag kämpar på  ( mest med Övik)

Jag lärde mig så klart mycket nytt i Lycksele, men det är även väldigt skönt med en bekräftelse att man tänker rätt och att man ställt in färdriktningen år rätt håll.
De saker som hav mig en aha upplevelse ger mig ju bara så mycket mer jobb :) och arbetstid är det jag har minst av just nu tyvärr. Jäkla skit!
Vilja är betydligt större än arbetstiden = pengarna.
Vart finns du gamla miljonär som inser att du inte hinner göra av med dina pengar och letar efter ett hål att stoppa dom i? Jag vet, hör av dig!

Fantastisk dag med bra nya kontakter, god lunch, bra inköp in Skogsmuseets shop och en fantastisk ledare och många nya idéer. Riktig pep dag.

På vägen hem stötte vi på en fin ren vid vägkanten. Helt obrydd över att jag fotade, så fick jag en bra bild på honom.

Lägg till bildtext
Rudolf med röda mulen som vi träffade på vägen hem

Gammalt kök i museet. Påminner lite om vårt kök hemma i Olofsfors


Påväg till gamla museet

Hittade ett par fantastiska tofflor till Cliff i Skogsmuseets shop.

Inga kommentarer: