måndag 9 mars 2015

Upptäcksfärd i sädesmagasinet

I dag vi för första gången på länge varit riktigt många till em kaffet.
En plåtslagare som kollar in ett tak, Sebastian Rechlin som är sakkunnig i projektskrivning, Marita Fritjof som saknade en nyckel som Jonny lånat och jag och Carina. Kul! Jag gillar när vi blir en lite samling.
Efter kaffet så drog jag på mig stövlarna å så gick jag Carina och Sebastian på upptäcksfärd i sädesmagasinet. Det är verkligen en häftig byggnad. Jag har velat göra den publik ända sedan jag börjat jobba på bruket, men jag vet ff inte riktigt hur.
Den är både läskig och häftig. Det finns inte ström så att all ljuskälla finns på våra mobiler och sen öppnade vi några träluckor som gav ljusinsläpp.
Där finns allt möjligt och omöjligt.
Det vi letade som Sebastian visst fanns där var en tång som man använde när man gjorde kätting. Jag behöver visa en kättingtång i en utställning som jag håller på att sätta ihop. Och vi hittade den och en massa andra intressanta saker som fick ligga kvar. Vissa föremål visste vi exakt vad det varit/ är, men vissa saker kan vi inte ens gissa användningsområdet till. Spännande!

Det är så häftigt att gå omkring och titta på föremål som är flera hundra år gamla och hitta inristade namn och årtal på träbalkarna i byggnaden.
Häftigt häftigt häftigt.
Jag är historiker nörd, jag erkänner.

Nu förstår jag att vissa ser skrot, men jag ser det inte riktigt så.


Fantastisk utsikt från ljusinsläppet

Sebastian tittar till underplan

Vad är detta tro? Någon som vet?

Någon som vet vad detta är?

Bitar, verktyg från smedjan

Inga kommentarer: