måndag 11 januari 2016

Bokföring skapar kreativa tankar

I dag har dagen gått i bokförings tecken... eller hur man nu ska uttrycka det. Jag tar det i etapper så blir det inte så tråkigt en längre period.
Först sorterar jag så att jag får alla verifikat i rätt ordning utifrån dec månad, sen bokförde jag fakturer som vi betalt, sen gick jag och tog bort adventljusstakarna och granris som legat kvar sedan julmarknaden, sen tog jag tag i fakturor som vi skickat ut och bokförde dom, gjorde massa nnat och gick på lunch. Sen gick ringde jag Mapec för att till säsongens början ha klart ett Olofsfors bruk pussel, för vuxna tänkte jag...hmmm och barn kanske. Efter julhelgens pussel läggning måste vi bara göra ett OF pussel, svartvit bild - jätte svårt, färg lite enklare. Vi får se! Sen tittade jag på A. journal bokföringen och kände att nääää...jag tar det i morgon.
Började istället titta i gamla hårddiskar och hittade några roliga bilder. Se nedan.....gamla kvinnomuseet, arbetarbostaden och en ritad karta över bruket som Jan Gustaf Furu gjort. Kopierade över mappen med bilder till min dator ( 2745 st ) Får titta när nästa tråkpass kommer :)
Sen försökte jag få tag i medborgarskolan och klura på guideutbildningen som vi pratat om.
Nu går tankarna lite hit och dit, ska jag göra allt tråkigt på en dag eller ska jag vänta till i morgon. Jag har ju 1 tim och en kvart kvar på dagen.
Då ringde Daniel Grankvist och ville fråga om tillstånd att publicera en bild som OF äger. Han har fått frågan av Ersboda folketshus om att föreläsa om Olofsfors bruk och dess köksträdgård. Han har gjort en avhandling om köksträdgården hos oss för några år sedan och då ville dom ha en bild från OF i affischen. Självklart! Så håll upp ögonen, 8 april kl 13,00 på folketshus på Ersboda föreläser Daniel om OF köksträdgård.

Anette som har byggnadvårdsbutiken här bredvid mitt kontor, håller i dag på att kasta ut granen och städa till efter all julbestyr. Till sin hjälp har hon en släkting som sjunger så vacker - strålande stjärna tror jag minsann att det är. Vem behöver radio?

När jag ska hålla på med bokföringen så går fantasin direkt igång och jag vill bara hitta på massa annat. Så man kan verkligen säga att jag är som mest kreativ när jag försöker fly från något. För även om jag är en siffer människa så är det roligare att skapa ett pussel tillsammans med Micke på Mapec än att bokföra, det hjälps inte. Förlåt alla revisorer..... eller vänta nu.
Alla som jobbar med revisor, på ekonomi avdelningar osv måste ju ha världens roligaste fritid?? Dom sitter bara och funderar på vad dom ska hitta på när dom kommer därifrån....kan det vara så ? Anders Linne ?
 
 

Inga kommentarer: