måndag 18 januari 2016

Lätt att bli insnöad, på ren Svenska

Efter en helg med prova på dans i Umeå på dansimperiet, så har jag en stark lust att förvandla Olofsfors bruk till ett dansnäste. In med lust, rytmer, musik, svett, glädje, samarbete och ömma ben. Det är så kul att man för en stund glömmer bort hur kul faktiskt Olofsfors historia också är. ( bara för en liten lite stund) Det är så mycket lust och glädje i dans och musik att man bara vill förbli i den bubblan. Men se det går inte...

Nu när Kent Ottosson fortfarande är sjuk så har vi väldiga problem med den engelska guidningen. Det är väl höjden av elände att jag inte ger mig tiden att läsa in OF historia på engelska. Nu har jag en båtkryssning som på midsommardagen vill ha guidning på engelska och jag blir galen när jag inte bara kan säga - japp det gå bra det tar jag. Utan jag måste leta en person behärskar engelskan betydligt bättre än jag och klarar av att vara lite manusstyrd. För jag tror nämligen att det är där mitt stora hinder ligger, jag vill kunna ändra och göra om turen utifrån hur gruppen beter sig, intresse och tid. Och det känns så hämmande när jag ska ta den på engelska. Visst är det märkligt? Men så är det.
Jag har så klart sagt ja till guidningen och sen får jag bara hoppas att Kent är frisk eller att guideutbildningen som vi kommer att ha inom kort, föder fram en engelsk guide. Det vore väl kul! Men denna guidebokning kan också vara den guidning som gör att jag måste för första gången ha en engelsk guidning, övervinna rädslor och hinder. Vem vet!
Jag tycker det känns så oproffsigt att jag ska berätta och sen ska en annan stå och översätta åt mig, när det är på engelska.
När vi översätter till Arabiska eller något annat språk så är det ok, men inte på ett språk som jag borde kunna. Men det är orden som ställer till det, masugn, kättingsmedja, manufaktursmedja, bokkross, slaggsten, stångjärn, malm, spjällmannen, disponent, ja ni förstår......Ord man aldrig använder i vanligt tal och som hela guidningen består av. PHU!
Om ett år så kanske jag skrattar åt detta när jag läst in mig på det, men just nu är det inte kul.

Ute faller snön och olika stora traktorer kör omkring här på området och flyttar snö. Även spadar och skyfflar har varit igång på morgonen. Tur att det är lätt snö än så länge. Säger jag som sitter inne, men jag skottade faktiskt ut mig i morse från garageuppfarten.
Området blir så rent när den vita kalla snön faller. Den trollar bort fallna träd, skräp och hundbajs, allt blir så vackert och jullikt. Jo lite sent, men det är fint.




Inga kommentarer: