onsdag 2 mars 2016

Stoppa farten, risk för krock med säsong.

När barnen växer så det knakar och man känner att man inte riktigt hinner med, så vill man försöka stoppa tiden.
Just nu känner jag så i mitt arbete här på bruket. Om man kunde stoppa tiden och eller göra så att den gick dubbelt så sakta ( vet inte om jag pratar om dagen, veckan eller månaderna)
Nu är februari gjort och planeringarna inför säsong skulle så klart varit klara, men si så är det inte. Planeringarna är i fullt gånga kan man säga.
Det känns som livet och vardagen kommer emellan nu och säsongen.

I fredags så var Kjell Nordeman, arbetslivsintendent från Arbetets museum i Norrköping här. Det planeras en konferens - vattenkraftsmaskiner och den ska förläggas i Olofsfors.
Jätte spännande.
Ett gäng nördar från hela Sverige kommer hit och tittar på våra vattendriva manskiner och lyssnar på föredrag om bla materialhantering, träffa länsstyrelsen osv.
Två dagar i augusti, det planeras för fullt. Vi  funderar på att åka till kvarnen i Håknäs och titta, har skickat ut en fråga till bygdegården ,så får vi se om vi får lov att besöka andra delar av kommunen också.
Ja den som lever får se :) Det är i alla fall jätte trevligt att planera detta med Kjell och Sebastian Reschlin.

På måndag kommer vi att ta emot en ny medarbetare under en period. Det känns jätte bra just nu att få bli fler händer. Personalvetare som arbetat med bokföring....kan det bli bättre komplement till mig :) och duktig på engelska, ja ni hör och förstår säkert att jag är glad.

I går träffade jag en ny utexaminerad smed som tittade på vår smedja där vi har barnsmidet                 ( manufaktursmedjan). Det låter som att hon vill hyra det från våren och till hösten.
Det känns så kul! Och det är en tjej. För jag förstår att de flesta tänkte en manlig smed, nej å nej så fel ni tänkte.
Innan detta inlägg gick ut i nätvärlden Svarade hon, hon vill vara här i Olofsfors ...Jippi!

 I morgon ska ett gäng från Olofsfors bruk åka till Vindeln och lära oss att marknadsföra på facebook. det är projektet - projekt effekt som anordnar det och Anki Berg som leder oss igenom dagen. Så än vad vi får lära oss, så borgar Anki för en trevlig dag,  känn ingen press Anki.

I dessa tider jobbar många med företag och liknande med sina bokslut, så gör vi också. Är så tacksam att ha Rolf Eriksson här,( tidigare ekonomichef i kommunen) så det kan ni bara inte tro. Jag filar på verksamhetsberättelsen och har snart filat klart känner jag. Rolf får slänga ett öga på det.

Dessa tider är ju fönstertider, grabbarna ( Sören och Jonny)  sliter med brukets fönster för att få dom täta och fina. Det tar verkligen tid att skrapa, kitta och måla ett fönster. Oj Oj, dom sliter som djur, men fint blir det.

Det jag brottas med just nu är, semesterschema, guider, guideutbildning, projektansökan, säsongsschema, utställningar, bygga / flytta om i lilla shopen, (killarna bygger jag funderar hur ) beställa souvenirer att sälja i shopen, hyreskontrakt, annonser, informations material inför säsong,  organisera, m.m.

Det är så fantastiskt roligt med alla dessa olika arbetsuppgifter, men också lite krävande ska jag erkänna.



Kjell och Sebastian tittar på bryggan där spjellmannen stod.
Mellan dammen

Manufaktursmedjan

Stångjärnssmedjan

Inga kommentarer: