onsdag 13 april 2016

PR Geni - Sofia Westerlund

I morse var det frukostmöte på Levar hotell, inbjudan från Navet och Nordmalings kommun. Gästföreläsare var Sofia Westerlund från Punkt PR.
Det är verkligen mycket som händer och förändras när det gäller PR - public relations, som det heter utan förkortning.
Här kommer Sofias sätt att beskriva PR.
PR - strategisk kommunikation i egna, förtjänade och lånade kanaler för att skapa bra relationer med intressenter, påverkare och publiker.

Man har alltid diskuterat, vilken målgrupp vänder sig ditt företag till? Då har man oftast pratat om kön, ålder och region osv. Hur söker man en kvinna i en viss ålder i en viss region? Svårt!
I dag när man pratar om målgrupp så tänker man intresseområden, hur folk röstar, livsstil osv. Då blir det lite enklare att rikta sig mot en målgrupp. Tänkvärt!
Fick också lära mig några nya ord också, Stakeholders, Influencers, Public, Target groups och public relation.

Några tips som vi fick med oss;
1. Strategisk planering
2. Din webb är ditt hem
3. Börja bygg karma
4. Lyssna på vad som sägs
5. Du är ditt innehåll

Ja ni fattar, man blev lite matt i kroppen eller rättare sagt i knoppen.
Det var tur att hon avslutade med orden - Tänk en PR vinst i taget.
Det blev så mycket att funderade på och försöka implementera  till Olofsfors bruk, att tillslut kände man bara -hur ska jag hinna med allt detta?
Tänk en PR vinst i taget! Sofias ord ekar i mitt huvud.
Det blir mitt nya mantra.
Hon levererade många bra tankar och funderingar som man fick med sig hem att börja klura på.

Riktigt bra frukostmöte och otroligt duktig föreläsare - Sofia Westerlund..
Hon verkligen brann för PR, hon sa det själv - jag är en PR nörd  och det märktes tydligt.
Jag gillar nördar.
Hoppas verkligen att jag springer på henne igen i nått sammanhang

Bra start på dagen!
Sofia Westerlund - Punkt PR





Inga kommentarer: