söndag 17 april 2016

Sverige Quiz - Olofsfors bruksmuseum

Får några/någon månad sedan så blev jag uppringd av en person från Svenskt kulturarv som frågande om Olofsfsors bruksmuseum ville vara med i ett Sverige Quiz. Men självklart, blev mitt svar. Då fick jag på  mail instruktioner hur jag skulle gå tillväga.  Jag skulle hitta på 10 st frågor, frågor som inte skulle kräva att man visst allt "tokigt och likt" om Olofsfors bruksmuseum. Man skulle alltså kunna räkna ut svaren, men lite allmänbildning. Jag hade så fruktansvärt roligt när jag satt på kontoret och klurade ut frågorna. Periodvis tyckte jag att jag var jätte rolig och sen pendlade jag till att det blev för lätt eller för lite nyfikenhet för bruket. För det är ju det som är tanken, att locka folk att besöka olika sevärdheter i Sverige. Svenskt kulturarv satte sen ihop en film om bruket,utifrån filmklipp som jag tipsade om. Resultatet blev så bra om jag får säga det själv. Men nu gäller det ju bara att alla som ser detta laddar hem appen i sin telefon och tittar först och främst på OF sidan, men sen även titta på andra besöksmål i Västerbotten och Sverige. Detta är i mitt tycke,ett väldigt roligt sätt att få lite insyn i besöksmålen runt om i Sverige? Och för oss som jobbar på dessa ställen så får vi får chansen att marknadsföra oss på ett annorlunda sätt och jag fick en mycket rolig, klurig och fantasifull stund. 

KulTur är framtagen av Svenskt kulturarvs medlemsförening med hjälp av bidrag från Postkodslotteriets kulturstiftelse. 




Inga kommentarer: