fredag 27 maj 2016

Gräset är ganska grönt här också - gästinlägg


Här kommer ett gästinlägg från Paula Quinones som jobbar med projektet - Möjligheternas arena.

Gräset är ganska grönt här också



Jag är ganska nyligen hemkommen från det sista studiebesöket inom förstudien Olofsfors Bruk Möjligheternas arena. Under våren har jag och kollegor från Bruket och Nordmalings kommun besökt Gunnebo Slott i Mölndal, Fiskars i Finland, Högbo Bruk i Sandviken och Wij Trädgårdar i Ockelbo. Fiskars besöket har Åsa också skrivit om.



Även om det finns tusen ställen man skulle vilja besöka också så tycker jag att det är blev en bra mix av besök. Intressant att se hur man på olika håll tar sig an förvaltningen och utvecklingen av sina kulturmiljöer.  Vi/jag  har fått med oss många olika lärdomar.

På sätt och vis hade det varit toppen om någon haft ett ”recipe for success” men tyvärr.

Det jag sett är att man måste utgå från sina styrkor och försöka få till ett eget recept som passar med de resurser som finns att tillgå lokalt och förhoppningsvis hitta den där kryddan som ger det lilla extra.



Det jag nu med säkerhet vet är att vissa utmaningar alltid kommer att finns kvarmen med insikten att det gör en stor skillnad hur förberedd och hur rustad manär för att möta dem.

Ett sätt att rusta sig tror jag är att ha en tydlig väg att följa –  att ha ett tydligtuppdrag, en långsiktig strategi och framför allt att ha styrkan att följa den inslagna vägen.Tro på den. I många, många år.I vått och torrt.



Det som har slagit mig mest är att missionen på de ställena jag har besökt inte uttalat haft med bevarande av byggnader att göra. Istället så handlar det om att bygga upp något, inta en tydlig position och ta sig an en uppgift i samhället.Skapa en plats för medborgarna idag, med en stolthet och respekt för gårdagen.

Wij trädgårdar - skogens trädgård som är framtagen av Ulf Nordfjell

Wij trädgårdar - Restaurang och boende

Fiskars

Lokalproducerat från Högbo

Lite kloka ord från Linne ( inte Anders Linné, fast det kunde ha varit Carolina Linné)
På Wij trädgårdar
Gunnebo slott

Gunnebo slott - butik och turist informationen


Inga kommentarer: