onsdag 25 maj 2016

Här kan man uppleva förr i tiden, du kan stå mitt i 1800-talet.

I går hade jag en toppen guidning. Det var en skolklass från Nordmaling som förlagt en dag i Olofsfors. Dom hade pratat om hur man levde förr och det finns väl inget bättre ställe att visa det på än Olofsfors bruk. Vi har ett gammalt kök i museet, utedass ( avträde) hyttan, tvättstuga, utställning med vad gjorde bagerskan, mjölkerskan, pigan osv.
Jag var klädd som piga och Anette var klädd som dräng, så dom fick även se hur man kunde vara klädd förr.
När vi gick för att titta på avträdet, så kom Håkan Fritjof ut ur herrgården med glass och sa att eftersom Åsa ( jag som guidade) fyllde år så bjöd han på glass. ( eller han sa att jag bjöd på glass, kom jag på....undra om jag får en räkning på det ?) Barnen jublade och sen sjöng dom - ja må hon leva. Helt underbart! Vi åt piggelin så att vi fick - hjärnfrys ( som en kille sa)
 Dom hade med sig lunch och fika. Pizza till lunch intog dom i galleri Eleonora och sen gick dom en sväng på lekstigen och runt å bruket. Sen tog dom fikat på utemöblerna utanför Anettes butik.
Jag tror dom hade en trevlig dag och flera av dom skulle återkomma när vi har motorträffen den 18 juni.
Jag önskar verkligen att fler klasser tar chansen att vara här på bruket. Här kan man uppleva förr i tiden, man kan stå mitt i 1700 -1800- 1900 - talet, man kan se och ta på historien. Det är ju för den kommande generationen vi kämpar för att bevarar historien och då måste vi väl också få visa den.

Om två veckor har jag alla 9:or från Artedi skolan här på bruket för en guidning. Det hade jag i fjol också och jag har aldrig haft så skötsam och stor grupp någonsin. Vi får se hur det gå i år........Och frågan är om jag ska vara disponentfru eller piga den dagen ? Undra om Anette, Sören och Jonny ska få agera spöken eller arbetare den dagen? Det kan bli svårare än att guida 60 st klass 9:or...tror jag : ) Men den som lever får se.






Inga kommentarer: