söndag 8 maj 2016

Sol i hjärtat och Sol på kinden

I dag har jag verkligen njutit av dagen.
Började med att jag vaknade med mitt barnbarn Cliff som ville sova hos mormor. Sen ilade jag ur pyjamasen och fixade mig i ordning för en guidning.
Vid 09,30 så började jag låsa upp hyttan och museet och började svida om till guidekläder. Anette B var också med och skulle fota och tjuvlyssna på brukets historia som hon kan utan och innan efter flera översättningar. Men det är nått helt annat att guida, för det är så mycket besökarna som bestämmer hur visningen blir och åt vilket håll den utvecklas.
Sen körde bussen in på området och ut ur bussen klev 24 st personer från LRF Umeå. Kände nästan direkt att detta kommer att bli kul.
I dag fick jag också lägga om turen och ta museet direkt efter bruksinformationen där vi startar, eftersom jag skulle släppa av dom vid handelsboden då dom skulle fika på kafé Anno. Jag brukar annars sluta vid museet.
Det var sååå rolig grupp! Har ni hör det förut? Jag känner mig verkligen som en papegoja, men det var en jätte roligt grupp att följa med runt. Jag känner på mig att jag kommer att se några på bruket i sommar och några på vårt traditionsbundna luciafirandet.
Detta är faktisk bland det roligaste jag vet. En man från LRF sa också det till mig när vi avslutat guidningen - det här tycker du är kul, sa han, det inte bara syns, det känns också. Sen tackade han för en guidning där han förstått allt. Det tar jag som en komplimang.

Sen tog jag gubben oss en promenad i floxen, Olofsfors. Ni som inte har varit där och strövat, gått eller sprungit har mycket trevliga stunder att se fram emot. Det är väldigt bra för fötter och kropp, sandmarken som är där. Sen blev det ju inte sämre över att solen sken så att jag blev tvungen att gå i linne. Helt underbart.

Efter lunch så har jag suttit på alten och lapat sol och planerat veckans träffar, både privata och jobbmässiga träffar, planerat utställningar och allt mellan himmel och jord. Skönt att kunna göra det i sommarvärme så tidigt maj, det blir nog sommar i år också. Tänka sig.

Sen till middagen så dök åter måg, barn och barnbarn upp och jag fick en liten stund på småtrollen igen, innan dom skulle hem för att tvätta sig och hoppa i säng.

Kan dagen vara bättre? Knappast!





Inga kommentarer: