torsdag 5 maj 2016

Utställningar, utveckling och oförskämt skoj

Just nu är det den absolut roligaste tiden på bruket, men också den mest stressiga.
Som vi håller på!
Vi har tre utställningar som vi håller på att sätta ihop i gamla handelsboden.

Utställning nr 1 är om kungar som varit på bruket, den är i samarbete med en praktikant som vi hade 2015 7-11 dec, Elvira Samuelsson 13 år, som bott på bruket sedan 2006. Hon fick tillgång till våra foton och valde att måla av kungar som besökt bruket mellan 1921 -1976. Hon är bara fantastiks på att måla och till hennes målningar har jag tryckt upp foton från besöken. Sen har vi dammat av och ställt ut kungakronorna som är ca 60 cm x 60 cm i omkrets och som prydde portalen man gjordes 1921 inför dessa kungliga besök. Vi har piffat med tyg och kläder från gammal tid och det är bara såååå roligt. och det blir så bra.
Lokalproducerat !

Utställning nr 2 är tavlor målade av Anders Karlsson som föreställer skepp som ligger på havets botten runt om i kommunen. Jätte fina tavlor som tyvärr varit i hyttan och blivit lätt fukt "skrövliga", så dom ligger på press och kommer att vara så fina när vi sätter upp dom för beskådan. Vi har också hittat en bit vacker drivved, rep m.m. som ska förhöja stämningen i denna utställning.
Lokalproducerat!

Utställning nr 3 är Olofsfors bruks egna historia. Vi har så många föremål som tåls att visas, så vi dammar av och tar fram olika föremål och hänger mini utställningsvepor med information om bruket.
Detta piffande och trixande för att få till en bra utställning är så roligt så att man nästan går av på mitten.
Lokalproducerat!

Sen kommer vi att ha en utställning i galleri Eleonora av en tjej som heter Susanna Lovén.

Sen håller bokningarna på guidning på att fyllas på. Pro grupper, privata, företag och allt mellan himmel och jord.
Kommer att sammankalla gamla guider och ev nya guider inom kort. Och det är också en så rolig uppgift att man nästan spricker. Skulle gärna ta alla guidningar själv, men jag kommer inte att hinna och arbetsmiljömässigt så funkar det nog inte...så den käraste uppgiften jag har måste jag nog ändå börja dela med mig av.
Men i helgen har jag en guidning :) GLAD!

Sen håller vi ju på att producera en guidefilm på engelska. Det är också så fantastiskt roligt att följa deras arbetet och hoppas på en filmvisning inom kort. All text är inläst på engelska och klippning pågår. Det är Anette och Ola som jobbar på med denna enormt tidskrävande arbetsuppgift.

Sen inte att förglömma planeringen av bruketsdag och allt som har med den dagen att göra.

Jag håller också på att tillverka några Olofsfors pussel och det låter enkelt men det är det inte, kan jag säga. Och då har det inte problem med motiv eller sidor att göra dessa pussel på. Nä - utan att de billigaste företagen är utomlands och business kortet fungerar inte där. Så betalningen blir svår. Men dom blir väldigt fina det är jag säker på....när jag väl får till det och hittar ett svenskt företag.

Sen är det ju spännande med utvecklings projektet - möjligheternas Arena och alla utvecklingsträffar som varit nu inom några dagar.
I veckan träffade jag ett par killar som vill jobba med barnteater, sägen vandringar osv på bruket
I tisdags träffade jag kommunchef och medborgarskolan och diskuterade socialt företagande
På måndag träffar jag kulturchefen och funderar
Ja det rullar på ....och dygnet har plötsligt tappat några timmar känns det som.





Inga kommentarer: