tisdag 14 juni 2016

Nödvändig årsring

För mig är nörd inget skällsord, utan ett ord som betyder väldigt mycket, nörd är fylld med kunskap, ett djupt intresse och engagemang.
I dag har några nördar kommit till bruket. Industrihistoria, järnbruk och vattenkraft m.m.
Bengt Spade med lärlingen Ida Dickson och en tjej som fotograferar.
Det var såååå roligt att gå omkring i hyttan med dom, fundera på var kom slaggen ut, vilket håll gick bagge blåsmaskin åt, var finns de andra järnhållarna ( hette dom inte) och massa frågor och svar dök upp. Jag verkligen längtar till i morgon då jag måste skriva upp några fackord som jag inte använder i min guidning. Såå kul. Om ni visste så mycket det finns att fundera på i Hytta. Lär jag mig något mer så kommer mina guidningar att bli minst 3 timmar långa. Phu! Jag har ju så svårt att inte dela med mig av det jag vet och det som är intressant ( i mitt tycke)
Dom stannar i tre dagar och ska dokumentera alla vattendrivan maskiner på bruket. Dag 1 hyttan, dag 2 manufaktursmedjan, kvarnen dag 3 stångjärnssmedjan. Så värdefullt och fram för allt roligt.

När jag kom i morse på jobbet så satt dom och fikade på kontoret och genast började vi prata om bruket och dess betydelse, storhet, småhet, svårigheter osv. Ida började fundera på rännan och hur länge det varit en ränna i trä. Vi bollade hit och dit och tittade på bilder. Sen sa Bengt, varför ska du veta det? Jo men det kan ju vara bra att veta om rännan är viktig eller inte ( typ så ) Då sa Bengt, rännan är en nödvändig årsring. Nödvändig årsring. Vilket ord....
Vad du är rynkig! Nä det är bra en nödvändig årsring.
Alla tider är viktig i sig, som när man klädde alla spegeldörrar med Masonite, det är en nödvändig årsring...Ska man förstå historien och klura ut den så är alla årsringar nödvändiga. Gillar ordet och jag gillar nördar.

Bengt Spade
Ida Dickson

Man undrar vad Ida letar?

Jan Persson, Ida Dickson och Bengt Spade klurar på blåsmaskinen som inte står kvar.

Inga kommentarer: